Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Det är enkelt att ta en proteinbar"

Banan och ett ägg eller en ostmacka och mjölk. Enligt testledaren Martina Höök fungerar det lika bra som intag direkt efter träning i stället för en proteinbar.

– Det är tajmingen som är det viktiga, säger hon.

Annons

Martina Höök, testledare vid Vintersportcentrum och adjunkt i träningslära på Mittuniversitetet, anser att man kommer långt med en allsidig kost. Äter du rätt och bra ska det inte behövas några kosttillskott.

– De gånger det kan finnas behov är när du är i en negativ energibalans, om du tillexempel har anorexi eller sjukdomar som påverkar energi- och näringsupptaget. Men annars räcker en vanlig heltäckande kost långt, säger Martina Höök.

Tycker du inte att en proteinshake eller en proteinbar efter träning är ett bra alternativ?

– Det är mer tajmingen som är det viktiga. Att man äter direkt efter än att man ska bulka två gram protein per kilo kroppsvikt eller vad det brukar vara. Visst, det är enkelt att ta en proteinbar direkt efter träning om det tar ett tag innan man ska äta middag, men du kan lika gärna välja ett ägg eller en ostmacka.

Martina nämner också innehåll, att vi inte vet vad alla kosttillskott egentligen innehåller samt att en överkonsumtion kan få många bieffekter.

Om du tränar fem dagar i veckan, räcker en allsidig kost då som energi- och näringskälla?

– Ja absolut. Så länge man täcker energibehovet och inte har någon sjukdom så räcker det med normal kost.

Men hur vet man om man täcker energibehovet?

– Håller du vikten så är du oftast i energibalans. Någon som försöker viktreducera kan tänka lite extra på färgglad mat, att man får i sig mycket grönsaker, proteiner och bra fettsyror som finns i oljor och avokado.

Artikeln kommer från 100% Östersund.