Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det är för stökigt i klassrummen

Annons

Det blir vanligare att man har hörselkåpor i klassrummen för att tillförsäkra elever en god inlärningsmiljö. Det är helt enkelt inte tyst i klassrummen längre. Åtminstone inte rillräckligt tyst för att kunna koncentrera sig. Skolverket, SCB och Pisarapporten fastslår att studiero saknas.

Denna trend måste vändas om vi menar allvar med att våra fritt fallande kunskapsresultat ska sluta falla.

Den 25 februari tillsatte regeringen en egen utredning med förslag som ska presenteras i sommar. Utredaren är tidigare ordförande för Lärarnas riksförbund, Mette Fjelkner. Hon ska lämna förslag på hur vi kan skapa åtgärder som bidrar till mer ordning och reda i klassrummen.

Knappt har detta förslag kommit förrän belackarna – låt oss kalla dem låt-gå-pedagogerna – kraxar om kadaverdisciplin och meningslöst utantillrabblande. Det finns mellanting.

En rektor sa: Den kunskap som lärare bär på blir efter några år inaktuell /…/ Kunskapen finns överallt.

Han utgår ifrån att när man tar sin lärarexamen så slutar man att själv lära sig. Min blev klar 1985 och jag fick efter det datumet lära mig två nya betygsystem för att nämna ett exempel.

Sedan finns det kunskap som inte möglar. Förintelsen. Rosa Parks. Tyska prepositioner. Rättstavning. Fakta som står sig genom årtionden.

Barnen riskerar i stället att förvandlas till en historielös generation som faller för vilken färgglad internetmyt som helst, vare sig den handlar om kriminella invandrare, bombning av World Trade Center eller cannabis många positiva egenskaper. Den skolan vill jag inte lämna efter mig till mina barnbarnsbarn.

Lillemor Brandum (KD)

pensionerad lärare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel