Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det är påfrestande att gång på gång vänta på provsvar

Det är psykiskt påfrestande att, gång på gång, behöva vänta och bli tvungen att ringa för att få svar på blodprover och röntgen. Bröstsköterskorna lämnar meddelanden – men inget händer.

Annons

Till slut blev jag tvungen att vända mig till hälsocentralen. Läkaren där kontaktade cancerkirurgen som till slut ringde upp mig och frågade ”vad vill du?!”.

Sedan berättade han till min stora glädje att röntgen var okej, men avslutade meningen med ”men det kan vara full fart på din cancer igen om en månad”.

Cancerkirurger, med flera, borde få utbildning i hur man ska kommunicera med patienter/närstående.

Nyligen refererade Dagens Medicin till en amerikansk studie (Annals of Internal Medicine 2011; 155: 9593-9601). Enligt de amerikanska forskarna behöver många onkologer bli bättre på att bemöta och hantera de känslor som cancerpatienter ofta har.

Vårdpersonal diskuterar ogärna läkemedelsbiverkningar och patienterna nonchaleras. Men det är patienterna själva som bäst känner hur de mår – inte vårdpersonalen. Patienter måste respekteras oavsett om man väljer att avstå viss behandling.

När jag skulle påbörja mina första tre cytostatikabehandlingar, sa läkaren att jag, därefter, skulle få göra röntgen för att se om behandlingen hade haft effekt.

Vid nästa läkarbesök sa han bara: ”jag ser i dina ögon att behandlingarna haft effekt och därför är det bara att köra på med ytterligare tre behandlingar”.

Det var inte tal om någon röntgen och jag litade på honom. Behandlingarna var plågsamma och visade sig senare vara helt verkningslösa.

Patienter i många andra län har kortare väntetider, får bättre bemötande, bättre uppföljning och kontinuerlig kontakt med läkare och sköterskor som har fasta telefontider, får ingå i olika stödgrupper etcetera.

I Socialstyrelsens skrift ”Min guide till säker vård” står bland annat följande i kapitlet ”Vårdens skyldigheter” (rubrik God vård):

”Kraven på en god hälso- och sjukvård innebär bland annat att ditt behov av trygghet i vård och behandling ska tillgodoses, vården ska vara lättillgänglig, din rätt till självbestämmande och integritet ska respekteras, goda kontakter mellan dig och personalen ska främjas, ditt behov av kontinuitet och säkerhet ska tillgodoses, hygienen ska vara god.”

Missnöjd cancerpatient

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel