Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Det är skrämmande hur dåligt vägarna sköts"

De senaste dagarnas väder med underkylt regn har gett spegelblanka vägbanor och från västjämtland kommer nu hård kritik mot hur halkbekämpning sköts.

Annons

Markus Elf bor i Mörsil som jobbar i Åre berättar att det varit spegelblankt på E 14 både i onsdags och torsdags när han kört till jobbet.

– Det är skrämmande hur dåligt vägarna sköts. Det är helt osandat, trots att SMHI innan har gått ut med klass 1-varning för ishalka på grund av regn och minusgrader. Häromdagen ställdes skoltrafiken från Vålådalen innan på grund av halkan.

Markus jobbar själv med snöröjning och halkbekämpning runt Åre by.

– Skulle jag sköta mitt uppdrag som Svevia tycks göra, så skulle jag bli arbetslös på nolltid. De har 45 minuters inställelsetid på varje sträcka, men sedan har de en åtgärdstid som kan vara 4-8 timmar lång och då kan det vara för sent. Jag tycker det här är skrämmande för när det regnar på kalla vägbanor blir det snorhalt.

– Jag ringde till Svevias uppdragsgivare Trafikverket när jag kom fram till jobbet i förrgår, och fick svaret att "de är ute". Men de syntes inte till på E 14 i alla fall, trots det är den stora pulsådern mellan Tröndelag och Jämtland.

Det har brustit fruktansvärt i sandningen av E-14 de senaste dagarna konstaterar Markus Elf.

– Måste det till svåra olyckor för att väghållningen ska bli bättre. I dag är det Svevia som har driften på E 14 västerut, men de anlitar i sin tur Schaktförmedlingen som lejer in de som kör. Jag vet inte om de lagt så låga anbud att de inte har råd att sanda, säger Markus Elf.

Lars Olofsson, Semlan, Mörsil som kört timmerbil till Norge under 12-15 års tid och kan se tillbaka på en ruggig vecka bakom ratten.

– I torsdags var det fruktansvärt och även morgonen innan. Det regnade på blankis och sandningen på E 14 var under all kritik. Det blev helt oframkomligt för tung trafik och på vägen mot Bodsjöbränna var vi 8-9 lastbilar som tvingades stanna och där stod vi i tre timmar och väntade på sandning.

Lars Olofsson är mest kritisk till hur uselt E 14 sköts och det har blivit allt sämre med åren.

– Det var inte bra i fjol heller, men nu är det ännu sämre. Något riktigt allvarligt kommer att hända, säger Lars Olofsson.

En fullastad timmerbil väger 58 ton och känslan bakom ratten är inte den bästa upplevelsen på osandade vägar.

– Det går varken gasa eller bromsa och det gäller att lägga sig mitt på vägen, för dit vägen lutar där hamnar ekipaget. Jag fruktar allra mest att få möte med personbilar och gångtrafikanter, för senast i torsdags ställde sig släpet på tvären.

Lars Olofsson är kritisk till väghållningen, men han vill trots det inte klandra de entreprenörer som fått uppdraget i första hand.

– Entreprenörerna är duktig folk, men det är systemet som gör att det blir så här när de måste sitta och vänta på att bli utringda. Det borde gå att själv titta på SMHI-rapporten, och se att nollgradigt och regn vintertid innebär problem. Det behövs ingen ingenjörsexamen för att begripa att det blir halt och att man då måste ha beredskap.

• Är du rädd när du kör idag?

– Jag har varit rädd i ett par månader nu, för trots att det är klass 1-varning från SMHI är det likt förbannat osandat när vi kommer på morgonen. Och den sträcka som är allra sämst är mellan Trångsviken och Staa, säger Lars Olofsson.