Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Det brister inte i viljan

Annons

Det handlar inte om bristande entusiasm eller vilja hos bussföretagen att kandidera i upphandlingen i länstrafiken i Jämtland .

I en artikel i ÖP ("Konkurrensen är för dålig i länet") säger Länstrafikens vd Thomas Hägg att kollektivtrafikens fördyring beror på bristande konkurrens i upphandlingar.

Men vi anser inte att man enbart kan luta sig mot detta argument som förklaring – att bussföretagen skulle vara orsak till den högre prislappen.

Avtalen som Länstrafiken tecknat med buss- och taxiföretagen har i genomsnitt blivit cirka 10 procent dyrare, något Hägg menar beror på att konkurrensen är för dålig i länet.

Men dessa kostnadsökningar är inte unika för Jämtlands län. Vi hänvisar till en rapport från SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) som visar att kostnadsökningarna i kollektivtrafiken varit höga över hela landet under åren 2007–2012.

Som det ser ut i dag finns krav i upphandlingar som är kostnadsdrivande, däribland de höjda kraven på tillgänglighet. Miljökraven är en annan faktor som kan öka kostnaderna; att ange särskilda drivmedel eller motorer är något som den samlade kollektivtrafikbranschen på nationell nivå bestämt avråder ifrån.

I tre av de fyra senaste upphandlingarna i länet har det inkommit endast ett anbud (Stadstrafiken i Östersund, Åre och Ragunda kommun) och i den fjärde upphandlingen har det inkommit två anbud. Något som bland annat beror just på dessa ökade krav i upphandlingarna där allt fler små och medelstora bussbolagen är tveksamma att lägga anbud.

Under årens lopp har länstrafikbolagen strävat efter stora upphandlingar i syfte att få flera nationella bolag att intressera sig. Det har lett till att lokala bussbolag valt att samverka under gemensamt paraply för att skapa förutsättningar att bli konkurrenskraftiga och att kunna möta villkoren som krävs vid större upphandlingar.

Här finner vi exempel i Jämtland Härjedalen där regiontrafiken bedrivs av samverkansbolaget Centrala Buss J/H, vilket ägs av ett tiotal lokala mindre privata bolag. Stadstrafiken drivs av Stadsbussarna i Östersund som ägs av Nettbuss Stadsbussarna AB, som i sin tur ägs av Nettbuss AS, Norge.

För att uppnå konkurrensneutrala och kostnadseffektiva trafiklösningar är det viktigt att det i god tid före upphandlingarna sker samråd mellan myndigheter och aktörer.

Bussen är det mest kostnadseffektiva och flexibla transportmedlet i kollektivtrafiken och vi från bussbranschen hoppas på framtida upphandlingar med fokus på funktion istället för detaljkrav.

Anna Grönlund

branschchef för Sveriges Bussföretag

Karl Erik Bäckwall

regional ordförande Bussbranschföreningen

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel