Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Det finns ju såklart undantag"

Hög personalomsättning och få heltidstjänster kan vara generella anledningar till eventuella brister inom servicen i handeln tror Carola Jonsson, ägare av Cervera i Östersund. Butiken var en av dem som fick bäst betyg i stadskärnan i servicestudenternas undersökning.

Annons

Men hon påpekar att hon fått höra att Östersund, i jämförelse med andra svenska städer, ska vara bra på serviceyrket.

– Jag har fått höra att Östersund är bra på service och att vi har en gemytlig centrumkärna. Men sedan finns det ju såklart undantag.

Hon tycker det är bra att kontroller görs, men anser också att upprepade besök är nödvändiga.

– Om man besöker en butik flera gånger man kan få fram ett mer ärligt resultat av servicen i butiken, därför är det viktigt.

Cervera har haft så kallade Mystery shoppers hos sig under ett år, vilket är en undersökningsmetod där en person i hemlighet mäter kundupplevelsen hos ett företag och Cervera har fått bra betyg.

• Om det skulle vara så att servicen i handeln brister generellt i Östersund, vad beror det på?

– Serviceyrket har låg status. Det är hög personalomsättning eftersom det finns så få heltidstjänster. Detta gör också att det ofta är olika personer som jobbar. Samtidigt är det positivt att det är lätt att få extrajobb inom handeln.

Artikeln kommer från 100% Östersund