Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det här är Jämtland i Almedalen

För andra året åker Länsstyrelsen, Östersunds kommun, Jämtland Härjedalen Turism och Mittuniversitetet tillsammans med representanter från Västernorrland till Almedalsveckan. Även Jämtkraft satsar på att synas i sammanhanget.

Annons

Under flaggen Framtidregionen samlas Jämtlands länsstyrelse, Östersunds kommun, Jämtland Härjedalen Turism och Mittuniversitetet tillsammans med fyra aktörer från Västernorrland till Almedalsveckan.

– Vårt huvudbudskap är att berätta hur Framtidregionen, som vi kallar det, bidrar till Sveriges ekonomiska utveckling, säger Claes Ahlström, informationschef på Länsstyrelsen.

Framtidsregionen hävdar att de är kostnadseffektiva i projektet Almedalen. Mittuniversitetet har haft huvudansvaret i planeringen för veckan i Almedalen, något som började redan i höstas. Slutsumman för Framtidsregionens arrangemang landar på drygt 180 000, fördelat mellan åtta aktörer.

Det är svårt att veta hur många det är som verkligen åker under Framtidregionens flagg, eftersom alla aktörer skickar personer enskilt och i omgångar. Exempelvis åker tre personer från Östersunds kommun, fyra stycken från Länsstyrelsen i Jämtland och fyra stycken från Näringslivsbolaget i Sundsvall.

– Det är den största arenan för samhällspolitisk debatt, vi som universitet är en del av samhället med mycket forskning i rätt område för diskussionen. Därför är det naturligt att vi tar en aktiv del i samtalet om Sveriges framtid, säger Anders Söderholm, rektor på Mittuniversitetet.

Även Jämtkraft är på plats i Almedalen för fjärde året i rad. Enligt evenemangskatalogen handlar 243 av drygt 3200 programpunkter om energi.

– Energi och politik hör i hop, vad som händer i politiska beslut landar hos våra kunder. Vi och andra som är engagerade och insatta måste hjälpa politikerna att ta bra beslut, säger Mikael Hagman som jobbar med opinionsbildning och projektledning på Jämtkraft.

För Jämtkraft handlar det om att synas och debattera kring främst fyra områden – vattenkraft, fossilfria fordon, sol-el och vindkraft. Flera av deras programpunkter arrangeras tillsammans med Regional Energi, ett nätverk bestående av 19 kommunägda energibolag.

– Tillsammans med andra har det vi tycker en samhällsbyggande betydelse, säger Mikael Hagman.

Från Jämtkraft åker de ner två personer hela veckan och de får sällskap av andra från företaget under några dagar, speciellt i början av veckan. Exempelvis åker vd:n Anders Ericsson och fem personer från ledningsgruppen ned. Vad Jämtkrafts totala prislapp landar på kan Mikael Hagman inte säga, men menar att de är kostnadseffektiva gällande exempelvis boende. De bor för knappa femhundringen per natt och person.

– Det skulle kosta mycket mer att hålla ett seminarium om samma frågor på egen hand här i Jämtland. Jämtkrafts kostnad tre seminarier med Regional Energi är 25 000 kronor, det är mycket för pengarna, säger han.