Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Det här är Östersunds mest besökta attraktioner

Det är liksom inget snack.

Jamtli fortsätter att vara den mest besökta attraktionen i Östersund. Det visar en färsk undersökning om sommarturismen i Östersund. Däremot har turisternas helhetsbetyg för staden försämrats något, och det finns en hel del att fundera på inför framtiden.

Annons

Undersökningen från 2013 har precis slutförts, och den har genomförts för VisitÖstersund/Destination Östersunds räkning.

Syftet med undersökningen har varit att genomföra en kartläggning av sommarturismen, med speciell inriktning på att undersöka gästernas upplevelse av Östersund som turistdestination. Totalt har 1802 godkända svar lämnats in från tio utvalda besöksmål i kommunen.

Slutsats: Jodå, besökarna är i stort sett nöjda med Östersund. Men helhetsbetyget för besöket har som sagt försämrats gentemot tidigare undersökningar, exempelvis den senaste från 2010. Dessutom sjönk antalet gästnätter med 9 procent gentemot sommaren i fjol.

Vad beror då det på?

Jo, en del av förklaringen bakom de höga siffrorna 2010 tros vara att Östersund var inne i en positiv period runt då, med bland annat det nyrenoverade Storsjöbadet, och flera relativt nya attraktioner med fokus på barn och ungdomar, exempelvis MultiCahllenge och Djungelhuset.

Men de senaste åren tvingas man konstatera att utveckling av utbudet stått stilla. Undantagen är exempelvis 1970-talstemat på Jamtli och Surfbukten i Badhusparken. Men på minuskontot kan man bland annat skriva in utebliven verksamhet för ångbåten Thomée.

Anna Wersén, vd på Visit-Östersund, tar utmaningen på allvar.

– Det vi ser är att gästerna inte tycker att det kommit några nyheter, och det måste vi naturligtvis se över. Men samtidigt har det visat sig att flera av våra attraktioner inte är så välkända, till exempel Teknikland, Djungelhuset och MultiChallenge. Vi har en bra möjlighet att tydlig-göra dem bättre, säger Anna Wersén.

Att antalet gästnätter minskar ser hon också som oroande:

– Vi måste kavla upp ärmarna och kolla på det, och framför allt måste vi vinna tillbaka de norska besökarna, som vill ha upplevelser och se lite nyheter. Vi har precis haft tre bra möten med näringen kring detta, och om någon månad hoppas vi kunna presentera vad vi kommit fram till för strategi.

Men ni måste väl vara extra stolta över Jamtli?

– Aboslut, men vi ser en stor potential l i alla våra besöksanläggningar.