Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Det har blivit kaos"

Personalen var tveksam från början, nu riktar även brukarna kritik mot hemtjänstens nya organisation i Östersund.

– Allting har blivit kaotiskt, säger Don Bay, 79.

Annons

ÖP skrev tidigare i år om hur anställda inom hemtjänsten i Östersund fruktade för höstens stora omorganisation, där personalen ska jobba sektorsvis i stället för områdesvis.

"Vi kommer att förvandlas till konsulter som flänger runt i ett stort område. Ingen har kunnat svara på vad som blir bättre för brukarna", var några av åsikterna som framfördes.

Efter drygt en månad med den nya organisationen kommer reaktioner även från brukare ute i kommunen.

Don Bay, 79 år, drabbades av en rad komplikationer i samband med en tumöroperation för två år sedan. Han har hemtjänst sedan en tid tillbaka och ber nu kommunen att tänka om i ett öppet brev till förvaltningschefen Lars Liljedahl:

"I början av oktober började hemtjänsten omorganisera. Det verkar ha gått vilse och allt har blivit rent kaotiskt. Personalen måste besöka fler brukare och har mindre tid att göra det. De är stressade och det syns", skriver han.

Vad har omorganisationen inneburit för dig som brukare?

– Det uppenbara är att personalen har svårt att komma i tid. Förut kunde de komma sent när det uppstått ett akut problem hos en brukare, men nu sker det regelbundet, nästan varannan dag, säger Don Bay.

– En annan följd av att de jobbar över ett stort område är att de inte är inlästa på sina patienters behov. Jag får till exempel visa distriktssköterskan hur min sondmatning ska gå till och det kan ju inte riktigt vara meningen.

Don Bay fortsätter:

– Jag märker också tydligt att personalen är stressad över sin situation. De är upprörda och arga och jag förstår deras frustration. Både brukarna och personalen är värda mer.

Vad är ditt råd till kommunens förvaltningschef?

– Om jag ledde verksamheten skulle jag kalla till ett möte med personalen och fråga hur det egentligen fungerar ute på fältet. Jag tror inte att administratörerna vet hur ont personalen sliter i vardagen, säger Don Bay.

– Jag kan förstå om de anställda inte vågar säga ifrån i rädsla för att förlora sina jobb, men jag står för vad jag säger och budskapet är ganska enkelt. Hemtjänsten fungerade mycket bättre tidigare och då kan man resonera som i USA: If it ain´t broke, dont fix it. Det vill säga: om något inte är trasigt, laga det inte.