Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

– Det har varit svårt att få någon arbetsro här

Varken personal eller boende på Caremas äldreboende i Odensala känner igen de missförhållanden som rapporterats från företagets boenden i Stockholm.

– Jag tycker synd om personalen, säger Torbjörn Lindholm.

Annons

Rapporterna om missförhållanden på Caremas äldreboenden i Stockholm har i flera fall framställts som rikstäckande. Men på Brunkullan, som är företagets äldreboende i Odensala känner varken personal eller boende igen sig.

– Carema bryr jag mig inte om men jag tycker synd om personalen här, för de gör så gott det kan och jag har då ingenting att klaga på, säger Torbjörn Lindholm som bor på ålderdomshemmet.

Han tror att det rör sig om helt lokala verksamhetsproblem på de boenden där personalen slagit larm.

Karin Swande, som även hon bor på ålderdomshemmet, upprörs över att händelser på andra ställen nu riskerar att svärta ner hennes eget boende.

– Jag tycker att det är orättvist att framställa det så att det skulle röra oss, säger hon.

För verksamhetschefen Eva Sandberg har det varit en tung vecka.

– Den här veckan har varit turbulent och det har varit svårt att få någon arbetsro eftersom man fokuserar mycket på det som skrivs, säger hon. Uppgifterna om att någon väger blöjor och sedan sätter tillbaka dem igen har hon dessutom svårt att tro på.

– Jag kan ju bara prata för vår egen verksamhet, där vi byter blöjor efter behov. Men jag kan inte tänka mig att de tar av och sätter tillbaka använda blöjor för att spara pengar. Det är liksom inte logiskt, säger hon.

Det stämmer att blöjor vägs innan de kastas medan de provas ut för de boende som behöver dem. Men syftet med det är inte att kunna byta dem så sällan som möjligt utan att veta vilken som passar bäst, enligt Helene Antonsson som är omvårdnadsansvarig sköterska på Carema Care i Östersund.

– Genom att kolla urinmängden ser man vilken blöja som är stor nog åt personen. Det handlar inte om att slösa eller snåla utan att patienten ska vara torr, säger hon.

Ytterligare en kritik som framförts mot företaget är de chefsbonusar som varit baserade på ekonomisk vinst. På torsdagen förklarade Carema att de tar bort bonussystemet och en som drabbas av det är regionchefen för Östersund Margaretha Eriksson.

– För mig är det helt okej att det försvinner. Jag har inget emot bonussystem, men då ska de vara baserade på kvalitet och utifrån att man levererat ett bra resultat för kunden, säger hon.

Annons