Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det räcker nu!

Annons

Så har då regeringen presenterat ännu ett antal förslag i en DN-debattartikel som aldrig borde ha skrivits. Denna gång är det skolan som står i centrum. Regeringen har nu enats om att betyg ska ges från årskurs 4. Därmed ska det inte tas fram några individuella utvecklingsplaner för eleverna från årskurs 4. Regeringen vill också gå vidare och ha ännu mer av externa bedömningar av de nationella proven.

Det regeringen enats om är fel på flera nivåer. Till att börja med så finns det idag en trötthet efter år av ständiga "reformer" inom skolområdet. Både lärare, skolledare, elever och föräldrar hade behövt arbetsro. Bara detta är i sig en anledning till att avvisa förslaget om att ge betyg i skolan tidigare än idag.

Det hade varit rimligt att utvärdera den förändring som skedde när eleverna började få betyg i årskurs 6, innan man går vidare ännu längre ned i åldrarna. Betyg är ett mycket trubbigt pedagogiskt instrument. Det är en bokstav som ger väldigt lite information till elever, andra lärare och föräldrar om vad en elev lärt sig eller inte lärt sig.

Alla som har haft med barn att göra vet att det normala är att om man berättar för dem att de är dåliga på något, så låter de bli att gör den saken. Den som får höra att den inte kan sjunga, tystnar. Den som får reda på att den inte kan räkna, vänder siffrorna ryggen.

Visst finns det undantag, men det förutsätter att barnet har en väldigt stark inneboende vilja och tilltro till sin förmåga. De som mot alla odds trotsar omgivningens bedömningar. De som sporras av att få hör att de inte klarar något. Men det är undantagen, regeln är att den som får reda på att den inte duger tror att det är sant.

Därför bör skolan vara väldigt försiktig med att tidigt sätta en stämpel på barnen kunskaper och förmågor. Samtidigt behöver både barn och föräldrar få en bra bild av vad barnet kan. Men det kräver en mer nyanserad beskrivning än en bokstav på ett papper och att man hela tiden lyfter fram också de positiva delarna. Den möjligheten finns i de individuella utvecklingsplanerna och framför allt i de diskussioner som ska föras när de upprättas. Det är därför olyckligt att denna del av informationen till elever och föräldrar monteras ned. Risken är att utvecklingssamtalen nu blir än mer en diskussion om vad som varit och ett tillfälle för läraren att motivera ett visst betyg, istället för att vara framtidsinriktat och fokusera på vad elever, föräldrar och skola tillsammans kan ska göra för att eleven ska läras sig så mycket som möjligt.

Ju yngre barnen är, desto svårare är det att hantera betyg på ett konstruktivt och framåtsyftande sätt. Det har därför varit långt ifrån självklart att betygen skulle ges redan från årskurs 6. Centerpartiet har varit tydligt med att det inte finns skäl till ännu tidigare betyg och så sent som vid Centerpartiets stämma i Karlstad 2013 var beskedet kristallklart: "Centerpartiet verkar för att eleverna ska få betyg tidigast i årskurs 6".

Nu verkar man gett efter för önskemål om ännu ett skolutspel från Björklund och landat i ett förslag som varken är bra för skolan, lärarna eller eleverna. Regeringen har ju på sistone lärt sig att dra tillbaka och ändra mindre lyckade förslag – det vore bra om man tillämpade den kunskapen också på förslaget om betyg från årskurs 4.

Annons