Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det våras för fotografin

/

Konstvåren 2011 stavas i mångt och mycket F-O-T-O. Överallt visas det fotoutställningar, kultursidorna skriver om foto som aldrig förr och till Fotografiska strömmar fortfarande massorna till. Även i Östersund var det vernissage för en fotoutställning i lördags …

Annons

Mitt förhållande till fjällbäckar är starkt. Det var vid en fjällbäck jag lärde mig fiska, kasta vid utloppet och meta i bäcken, det godaste vatten jag vet är vatten från en fjällbäck och familjens historia med min fars lillasyster som drunknade i en fjällbäck vid vårfloden lever kvar.

Det var alltså med spänd förväntan jag närmade mig Lars Bolin Gallery och utställningen ”Vattenvärld – iakttagelser från en fjällbäck”.

Inne i galleriet hänger rader av fotografier. Bilder som på alla sätt är hämtade från miljön i och runt en fjällbäck. Däremot är många av bilderna så närgångna studier att ingen hade kunnat säga varifrån de varit hämtade om de visats utanför detta sammanhang. Det är fotografier som mer liknar ett abstrakt måleri än traditionell fotografi.

Jag går runt i galleriet och tittar och imponeras alltmer. Bilderna är framtagna på akryl. Och det ger ett speciellt uttryck, en lyster och en klarhet.

Hela galleriet är omvandlat till en annan värld med dessa bilder. Och det är först när jag en trappa ner kommer in i det lilla rummet där det visas ett bildspel som helheten blir riktigt påtaglig. Bildspelet med ljud av vatten och piano- och gitarrspel av fotografen är förförande meditativt.

Mannen bakom allt detta är fotografen Hans Månsson. Hans arbetar som frilansande journalist och fotograf. Det här projektet har hållit på ett tag. Det har också resulterat i en bok där Stefan Edman skriver.

Det märkliga är hur närvarande fotografen är. Hur han lyckas få sin kamera att dokumentera vattnets alla sidor. På den korta sträcka han valt att dokumentera får han med vatten från alla håll inklusive in- och baksidor. Ibland extremt närgånget och ibland på håll, ibland mycket korta slutartider och ibland andra.

”Vattenvärld” är en väldigt estetiskt tilltalande utställning. Men där är inte bara en yta. Oavsett bok, det ambitiösa workshop- och föreläsningsprogram som äger rum onsdag–torsdag och allt runt i kring så räcker egentligen bilderna i sig själva. Det går liksom inte att låta bli att tänka steget längre när man står där i galleriet. Att tänka och fundera runt vatten, fjäll och vad som händer med vår värld här lokalt och globalt.

Ja, tänk vad en enda liten fjällbäck kan ställa till med. Det behövs inte alltid många bäckar små – just i ”Vattenvärld” räcker det gott med bara en enda liten bäck. Det här är sannerligen en utställning värd att vandra vidare.

Fotografin som konstart har nog i Sverige aldrig stått starkare än vad den gör våren 2011. Det började 2010 med att Fotografiska öppnade där i Ferdinand Bobergs vackra men ack så bortglömda byggnad vid Stadsgårdskajen.  Och i slutet av 2010 sålde Bukowskis auktionshus det dyraste foto som sålts i Sverige med Helmut Newtons ”Domestic Nude V: In My Living Room, Chateau Marmont, Hollywood, Los Angeles” för 2 500 000 kr. Våren 2011 är det fotoutställningar nästan överallt och kultursidorna skriver om fotoutställningar till och med på väldigt små gallerier på ett sätt de aldrig gjort förr.

I fredags var jag på Fotografiska. Fullt av folk, kö att komma in, massor i alla utställningslokaler och alldeles fullt i den sköna restaurangen med sina läckra mackor och sallader och vacker utsikt mot Djurgården. En bra blandning av utställningar med den skotske mästerfotografen Albert Watson, med 200 Vogue-omslag och 600 reklamkampanjer bakom sig, som största namn. Spektakulära bilder av kända och okända från en i grunden strikt kommersiell fotograf som ändå gör sig så bra i dessa lokaler. Den retrospektiva Albert Watson utställningen finns kvar till d12 juni.

På en annan våning möter man den kanadensiske fotografen Edward Burtynsky som valt att avbilda naturen i alla sammanhang där den är som mest påverkad av människan. Stommen i utställningen ”Burtynsky/OIL” är oljans flöde alltifrån borrplattformen i vattnet, via pipelines till vägar och industrier och vidare till restprodukterna – bilkyrkogårdarna, skrotningsplatserna för oljetankers och så vidare.  Utställningen har sin egen estetik och Burtynsky har använt alla tänkbara hjälpmedel för att kunna fotografera – har det behövts helikopter har han använt helikopter och så vidare. Det är både fascinerande och inte så lite skrämmande bilder. Utställningen hänger till 26 juni

Och mitt i allt visas den svenske fotografen Jacob Felländers ständiga försök att genom dubbelexponeringar, trippelexponeringar med mera försöka få ner hela världen på ett enda negativ. Jacob Felländer jobbar med billiga plastkameror och har tagit bort en mekanisk spärr så att han ska kunna göra så många exponeringar som möjligt. Det här är foto som ligger måleriet väldigt, väldigt nära. Och det är mycket speciella bilder som han låter växa fram. Allt är inte lika tilltalande. Men ambitionsnivån är extremt hög. Bilderna hänger till 24 juni.

På Kulturhuset släpper man just nu fram en annan mästare. En fotograf som iscensätter varenda en av sina bilder som en hel filminspelning. Gregory Crewdson använder stora produktionsteam och han håller långtifrån alltid själv i kameran. Han skapar bilder fulla av dramatik och undertexter – ett tydligt släktskap med till exempel David Lynchs filmer finns i några av de tre serier som Kulturhuset visar fram till 12 juni.

I slutet av maj äger Stockholm Photography Week rum. Då samlas fotofolk från hela världen i Stockholm. Det blir workshops med till exempel Anders Petersen och internationella stjärnor, stort fotovimmel och inte minst chans att få sina egna foton bedömda av internationella proffs i en portfoliovisning.

Publiktillströmningen till Fotografiska lär fortsätta. 17 juni öppnar en stor Robert Mapplethorpe-utställning på Fotografiska. Mapplethorpe är i dag en ikon och betydligt mer känd än vad han var när han avled 1989 …

Givetvis hakar Moderna Museet på fototrenden. Nu luftar de sin enorma fotosamling. Den målade konsten och skulpturen skickas i stor utsträckning till Malmö och det är och blir så mycket foto som möjligt i salarna under samlingstiteln ”En annan historia”. Här finns alla fotovärldens största …

Så det är bara att passa på. Så här mycket bra fotografi som våren och sommaren 2011 har aldrig förr visats i Sverige …

Christer B Jarlås

Mer läsning

Annons