Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dieter utmaning för brödproducenter

Bröd har fått låg status som hälsomat i kölvattnet av olika dieter. Nu behöver brödföretagen ändra på budskapet för att inte skrämma bort konsumenterna - och kanske har de lyckats.(TT)

Annons

– Tidigare har brödföretagen försökt med känsloanknytningen, men nu blir det viktigare att försöka visa att bröd är nyttigt, säger Eva Ossiansson, varumärkesdoktor på Handelshögskolan i Göteborg.

Längtan, Rasker och Extrem är namn på bröd som dominerat i butikerna de senaste åren. Enligt Eva Ossiansson har det varit ett sätt för tillverkarna att sätta namn på den känsla en konsument letar efter på brödhyllorna.

– Bröd är ju smak, doft och känslan i munnen. Men vi kan ju sällan smaka på dem - de flesta bröd som säljs ligger ju i tråkiga plastförpackningar. Då måste man välja namn som sticker ut.

Men brödproducenterna har fått en mäktig fiende i många av de dieter som blivit populära. Tillverkarna försöker nu, genom att marknadsföra det nyttiga i brödet, komma tillbaka till glansdagarna på 1970-talet då rådet att äta 6-8 skivor per dag basunerades ut. Det kanske är dags att säga adjö till namn som Äntligen och Fina, eftersom de inte avslöjar något om det egentliga innehållet.

– Brödföretagen har en stor utmaning i framför allt diettrender som LCHF och 5:2 där brödet varit den stora boven, säger Eva Ossiansson.

– På senare år, i takt med att brödhyllan har utvecklats, har vi blivit mer tydliga med att namnet ska kommunicera vad brödet innehåller, eftersom vi vet att det blivit viktigt för många, säger Boel Lagerwall, kommunikationschef på Pågen.

De "kärleksfulla" namn som många av företagets produkter bär är kvar för att behålla de kunder som vant sig vid dessa. Men bland nya bröd ska namnen signalera om brödet innehåller exempelvis surdeg eller gårdspressad rapsolja.

Att surdeg blivit stort på senare år behöver inte vara en slump, enligt Eva Ossiansson.

– Precis som mjölkbranschen skapade kaffe-lattetrenden så finns det anledning att fundera över hur surdegstrenden kom till, säger hon.