Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dikeskörda loken bärgade

De två dikeskörda loken väster om Krokom står nu åter på rälsen. De bärgades på lördagsmorgonen.

Annons

– Det gick otroligt bra, bättre än väntat, säger Kent Lindgren, platschef hos Jämtlands mobilkranar, som hade huvudansvaret för planeringen.

Loken väger drygt 85 ton styck och det behövdes tre mobilkranar för att få upp dem ur myrmarken och ställa tillbaka dem på rälsen. De två största kranarna har en lyftkapacitet på 130 respektive 100 ton och ett lok från Inlandsbanan användes också för att dra samtidigt som kranarna lyfte.

Det var i slutet av förra veckan som de två loken drog ett 600 meter långt timmertåg på ett sidospår väster om virkesterminalen i Krokom. Av någon anledning stannade inte loken där rälsen tar slut utan fortsatte förbi stoppbocken och ut i terrängen, timmervagnarna blev däremot kvar på rälsen.

Sedan dess har en mycket noggrann planering gjorts och förberedelser genomförts. Den största mobilkranen rekvirerades från Ånge och för att de tunga maskinerna skulle kunna ta sig fram till platsen där loken låg krävdes att ett nytt vägavsnitt byggdes. 4 500 ton berg och grus har transporterats till platsen och på lördag morgon kunde bärgningen genomföras.

– Nu känns det skönt, det var inga missöden. säger Kent Lindgren.

När de två loken åter stod på rälsen bogserades de till virkesterminalen i Krokom och nu väntar besiktning och så småningom vidare transport till verkstad.