Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Drakarna har enats

Under ett dygn samlades närmare 120 ungdomar för att delta i Camp Creative, en 24 timmar lång entreprenörstävling.

Annons

Kavajerna haglar tätt den tidiga morgonen på Excercishus Norr. Många av ungdomarna stannade hela natten. Under ett dygn har lag om fyra till fem personer fått uppdrag att skriva en affärsplan och sedan presentera sina idéer för juryn, drakarna, på fredagsmorgonen.

Drakarna överlägger mellan pitcharna. De värderar research, genomförbarhet och presentation. Men framförallt vision och nytänkande.

– Kreativiteten och att kläcka idéer väger tyngst, men att sälja in förslaget och presenterade det för de vuxna är också viktigt, säger tävlingsledaren Thomas Hjelm. Till vardags är han lärare på Jämtlands Gymnasium Wargentin.

Camp Creative hette tidigare Draknäset och är nu inne på sin fjärde årgång. I år kunde man välja på sex olika uppdrag. Fem av dem var frågor från verkliga företag och det sjätte handlade om hur man ska få folk att vilja stanna i regionen.

Alla case blev valda av något lag, något som Thomas Hjelm är glad över.

– Företagen är verkligen intresserade av vad ungdomarna kommer på här, säger han.

Förra året var uppdraget att komma på vad man skulle göra med en massa överbliven betong. Det vinnande förslaget blev att man skulle tillverka gravstenar.

Alma Julin går tredje året på ekonomiprogrammet och har varit med två gånger förut. Förra året gick hennes lag till final med sin idé att göra ledkryss av betongen. I år valde de att försöka komma på hur man ska göra Östersunds stadskärna mer attraktiv.

– Vi blev ju inte klara under dagens ljusa timmar i varje fall, skrattar Alma Julin.

Runt om i salen ligger tömda godispåsar, kuddar och sovsäckar.

– Många säger att det är enda gången lärarna vill att vi ska dygna, annars är de ju bara sura när vi är trötta, skrattar Thomas Hjelm.

Överlag är domarna väldigt imponerade. Draken Annika Cawthorn är företagscoach och säger att hon nästan blev tårögd när hon såg de unga deltagarna presentera sina förslag.

– Vad är den största insikten? frågar hon Frida Esbjörnson som just har pitchat sin affärsidé.

– Det är väl det här med att tänka utanför ramarna, svarar hon.

Alma Julin och hennes lag fick lön för de sena timmarna. De kammade hem förstapriset på 10 000 kronor med sin affärsplan om hur man ska göra shoppingturen i Östersund till en upplevelse genom events och teman. Nu ska de fira med lite sömn.

– Det känns roligt, men jag är väldigt trött, säger hon.