Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dubbdäckens dubbla effekter

Dubbdäcken både räddar och släcker liv.
En ny studie visar på nyttan med däcken för att minska risken för påkörningsolyckor, men bara om man verkligen kör på is och snö.

Annons

Dubbdäck är en het potatis där hälsoskäl ställs mot trafiksäkerhet. Forskning från Stockholms universitet pekar på att partiklarna som dubbdäck river upp årligen innebär att 30–40 personer i Stockholm blir sjuka och dör en förtida död.

När ämnet togs upp på trafiksäkerhetsseminariet i Tylösand var frågeställningen om partiklarna dödar fler människor än dubbar räddar liv.

Trafikverkets forskare konstaterade att det är antisladd på bilen som är den stora livräddaren, inte dubbdäcken. Det är endast en dödsolycka vartannat år med bilar som har antisladd.

Däremot har man i en ny studie av påkörningsolyckor från 2008–2013 med över 700 inblandade förare och bilar sett att risken för att köra på en bil om det är isigt och snöigt minskar med 25 procent om bilen har dubbdäck. Å andra sidan är påkörning bakifrån en mindre del av alla olyckor på vintern, endast mellan fyra och nio procent.

Sammanvägt har försäkringsbolaget Folksam landat i en rekommendation att bilister i storstäderna ska sluta att använda dubbdäck.

– Givetvis ställer det högre krav på röjning av is och snö, men det finns det förutsättningar för, säger Anders Ydenius, forskare på Folksam.

TT

Annons