Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Efter inställda flyget från Frösön till London – Swedavia: "Flygbolaget har ett eget regelverk"

Under torsdagen fick passagerare på ett flyg som skulle gå från Frösön till London sitta ombord i fem timmar innan man fick höra att flyget ställdes in på grund av problem med is. Passagerarna har nu blivit ombokade till ett annat flyg.

Läs mer: Flyg från Frösön till London inställt – efter att passagerarna fått sitta ombord i fem timmar

"Vi är extremt ledsna, på grund av tidigare problem med startbanan på Åre Östersund Flygplats har vi inte möjlighet att lyfta och försenar ert flyg till i morgon" skrev Easyjet på flygbolagets hemsida efter händelsen.

Enligt en passagerare ombord uppgav flygbolaget att orsaken var problem med is. Samtidigt lämnade andra flyg flygplatsen under de fem timmar planet stod stilla.

Enligt Åsa Öhman på Swedavias pressjour hade det inställda flyget att göra med att flygbolaget Easyjet har ett eget system för att avgöra om det är för mycket isbildning på start- och landningsbanan.

– De har ett eget regelsystem där de tittar på hur stor del av banan som är ytbelagd av is. Den övriga trafiken hade inga problem men Easyjet gjorde bedömningen att de inte kunde lyfta, säger Åsa Öhman.

Under fredagen blev passagerarna ombokade till ett nytt flyg med ett annat flygbolag, antingen klockan 07.15 eller 09.45, som tog dem till Stockholm. Sedan flyger de vidare mot London vid 16.30.

– Easyjet kommer att se till att passagerarna får flyga ner till London från Stockholm vid 16.30 i eftermiddag, säger Åsa Öhman på Swedavia.

ÖP har sökt Easyjet utan resultat.

Läs mer:

Flyg från Frösön till London inställt – efter att passagerarna fått sitta ombord i fem timmar