Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ekonomiska problem efter STCC-helgen – Bolaget begär frist med betalningar

Arirport Race Östersund, företaget bakom höstens lyckade STCC-tävling på Åre Östersund flygplats, har ekonomiska problem.

Företaget begär tre månaders frist med betalningar till sina leverantörer.

Beskedet är en stor överraskning. Direkt efter tävlingen talades det om en jättesuccé. Norrlands första banracingtävling hade – trots dåligt väder – lockat uppmot 15 000 åskådare, vilket gjorde STCC-chefen Bob Huzell mäkta belåten.

– Det har varit en otrolig upplevelse. Vi har visat att vårt koncept med att ta racingen till publiken fungerar och det här var ett jättebra kvitto på att STCC har ett brett folkligt stöd också i Norrland.

Dubbelsegraren Tomas Engström fyllde i:

– Det har varit helt otroligt. Jag sa redan när jag kom hit att det här är det bästa som hänt svensk motorsport på många år och det har vi fått se, sa Engström.

Succén verkar dock ha koncentrerats till det sportsliga och publiken. Ekonomiskt gick det inte alls lika bra.

Investeringarna var många och dyra. En tung post var till exempel beställningen av de mer än 600 betongblock som krävdes för att rama in banan.

Delar av den mobila banan finns just nu på Solvalla, där STCC-finalen avgörs under fredag-lördag.

Arrangörsbolaget har inte kunnat betala räkningar till alla leverantörer och begär därför, skriftigt, om uppskov med betalningarna. Allt för att kunna komma med en ackorsuppgördelse.

– Alternativet hade varit konkurs, berättar en av leverantörerna, som vill vara anonym.

I det brev som sänts till de olika fordringsägarna sägs bland annat följande:

"På grund av pågående rekonstruktion av bolaget kommer fordringarna inte att drivas in i avvaktan på utfallet. Rekonstruktionen beräknas vara slutförd inom tre månader".

Vi har förgäves sökt bolagets ordförande Helen Olausson för en kommentar, men hennes kollega Pontus Sandell berättar om en besvikelse över det ekonomiska utfallet.

– Det är absolut en missräkning. Vi trodde att det skulle se betydligt bättre ut.

• Är det ett bekymmersamt läge?

– Ja, det är alltid bekymmersamt när man tvingas till något sånt här. Vi visste att vi tog en stor risk eftersom det alltid är kostsamt att arrangera en en tävling för första gången.

Det ekonomiska resultatet visar återigen hur svårt det är att driva stora motortävlingar med vinst.

– Alla pratade bara positivt efteråt, men så här det med banracing och speciellt när man ska göra tillfälliga banor. Det krävs stora investeringar.

Den tre månader långa rekonstruktionen beräknas vara slutförd någon gång i december. I det läget kan Airport Race Östersund också ha fått besked om det blir någon sammanslagning av STCC och TTA.

– Jag vet inte vad som händer där, men i så fall borde det bli en bättre serie. Vi är aktuella som arrangör. Men vi måste först lösa ut det här, säger Pontus Sandell, som tycker det är för tidigt att tippa hur det går med rekonstruktionen.