Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Elbilar spann i det tysta

Inte ens ett litet mullrande. Eller ett par skrikande däck. Det var inte bara det första rallyt någonsin med elbilar. Utan helt säkert också det tystaste rallyt någonsin.

Annons

Fredrik Magnusson deltog vid Motormässan för ett par helger sedan. Där spann han loss på asfalten med sin Camaro så att gummiröken svävade som ett lågtryck över nejden.

Här var det alltså andra tongångar. Några av bilarna överröstade inte ens en symaskin. Även om här fanns både etanolbilar och hybridbilar så var det elbilarna som var grejen i Rally Zero som det Norgefärgade arrangemanget heter.

– Man får ta det lugnt med både värmen och radion eftersom de drar el, förklarade Fredriks far Mikael som även annars finns i teamet runt sonen.

I två dagar kör deltagarna från Östersund till Trondheim. Första specialsträckan låg nu ute på flyget där förarna skulle åka snabbast möjligt genom en slalombana.

På andra sträckor gällde det att pricka en genomsnittshastighet av 50 kilometer i timmen för att nå en idealtid på sträckan.

Flera kändisar utlovades i startfältet. Om man nu inte som sådana räknar McDonalds Sverigechef eller förtjänta medarbetare på Jämtkraft, så var det rätt tunt med dem.

Folkhemsrapparen Timbuktu skulle vara med, men han ansluter inte förrän dag två. Björn Dählie skymtade förbi på torget. Han deltog i ett backrace på Frösön och en slalombana, sedan drog han hem. Men den lokala rallystjärnan Patrik Sandell satt i en bil.

– Det här är bara början när det gäller elbilar och motorsport. Om ett par år kommer det att finnas i både rally och racing, menar Sandell.

Rallyt löpte längs det som kallas Green Highway, alltså E14 från Sundsvall till Trondheim, där det med jämna mellanrum finns stationer för tankning av el. Första depåstopp blev nu i Trångsviken.