Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elbilen som gör 0-100 km/h på 4,4 sekunder

Det är en ren elbil. Man kan köra upp till 50 mil på papperet, men runt 40 mil i praktiken. Det innebär ändå att den går ungefär dubbelt så långt som alla andra elbilskonkurrenter.

Annons

Tesla S, är en fascinerande elbil med över 400 hästkrafter och gör 0-100 km/h på 4,4 sekunder. Det är en bil som går att jämföra med Audi A7 eller BMW:s premium modeller.

– Den nu 43-årige miljardären Elon Musk är pappan bakom bilen och företaget. Han grundade Paypal, för att senare starta ett rymdprojekt. Med ett startkapital på 60 miljoner dollar 2002 ville han skapa världens bästa elbil. Och han har lyckats rätt bra, säger Mattias Lönn som testade bilen på Åresjöns is och till vardags är bilhandlare.

Batteripaketet ligger under golvet, ett tiotal centimeter tjockt, med 7 104 runda litiumjon datorbatterier från Panasonic, mot 192 i Nissan Leaf. Kapaciteten är 85 kWh, nästan fyra gånger Nissan Leaf. Batterivikten är däremot bara den dubbla. Batterierna är vätskekylda, och kan laddas från ett vanligt eluttag till Teslas egen superladdare.

Tesla är på väg att etablera sig i Sverige, med egen återförsäljare. Till dess man har etablerat sig kan man köpa bilen i Danmark eller i Norge. För denna performance med extrautrustning som glastaket och lite annat är priset närmare 1 000 000 kronor, men den billigaste versionen kostar runt 700 000 kronor. I Norge kostar en Tesla S, som en bättre utrustad Audi A6 eller en Volvo XC 90.

Det finns svagheter, hög ljudnivå, kvaliteten är inte som på en BMW, allt känns tunnare ingen strålkastarrengöring och att öppna takluckan får man göra i en undermeny på den stora 17-tums pek skärmen. Men med stora symboler och tydliga undermenyer gör att systemet fungerar förbluffande bra. Nästan inget av den senaste säkerhetstekniken med automatiskt stopp, vingelvarnare, fotgängar krockskydd.

Vi fick även testa den gamla modellen Tesla Roadster. Tesla Roadster var en av de absolut första rena elbilarna på marknaden när den kom 2008. Det var en bil att väcka uppmärksamhet med och Tesla behövde inte göra en enda annons för att sälja bilen. Den sålde sig själv – till dem som hade råd.

Den accelererar från noll till 100 km/h på 3,8 sekunder. Elmotorn ger motsvarande 248 hästkrafter. Vridmomentet är som på alla elbilar extremt och det är bara att trampa på gasen. Inga växlar.

Frågan jag har svårt att få bort ur mitt huvud är; Om Tesla Motors kan skapa en elbil med sådan fantastisk prestanda och räckvidd, varför kan då inte de andra stora biltillverkarna göra något bättre?