Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Elever får skriva anonyma prov

Sedan i höstas inom Jämtlands Gymnasium pågår ett försök med anonyma prov. Åsikterna går isär.

Annons

– Jag tycker att det känns onödigt. Vi börjar med det i trean och vi är så få elever, säger 19-åriga KajsaMalmbo från Vilhelmina.

Hon går på det humanistiska programmet med inriktning språk där den gruppen består av sju elever.

I hela klassen är de 19 där 12 av dem har inriktningen kultur. I den gruppen går 18-åriga Sanna Mehler från Frösön.

– Jag gillar systemet. Lärarna tvingas vara opartiska.

Sanna Mehler säger att det med namn på proven sker en del orättvisa bedömningar, även om det inte görs med flit.

Det kan bli både gynnande och missgynnande.

– De kanske tänker att den här eleven egentligen kan bättre. Eller tvärt om, och så letar de fel.

Sanna Mehler får medhåll av Kajsa Malmbo i att det finns lärare som behandlar elever olika. Och även hon hade varit anhängare av anonyma prov om det gällt för henne och hennes klasskamrater när de började gymnasiet.

Även bland lärarna på det humanistiska programmet är det rättviseaspekten som lyfts fram.

– Det allra bästa skulle vara om alla skrev på datorer, säger Maria Forslund som undervisar i svenska och spanska.

För när det gäller skrivna inlämningsuppgifter är det lätt att känna igen vem det är, åtminstone när gruppen elever är liten.

Maria Smedskog som är lärare i svenska och engelska konstaterar att det är bökigt om datorer ska användas vid prov. Bland annat måste då internet och stavningsprogram kopplas ifrån.

Men hon skulle vilja ha anonyma prov även vid större inlämningsuppgifter.

Det finns inget krav på att alla prov ska undertecknas med en anonym signatur eller kod.

Läraren i italienska och spanska, Jessica Starck,säger att hon känner igen handstilen hos alla sina elever. Anonymiteten har då ingen verkan.

Hon framhåller att det också är viktigt att kunna ge feedback på en skrivuppgift, att coacha elever för att de ska utvecklas.

Staffan Gunnhede undervisar i historia och kulturämnen. Han säger sig känna igen handstilen enbart hos en av sina elever.

– För mig har det funkat ganska bra med detanonyma. Jag känner mig rättvisare.

Och Elin Klefbom som undervisar i franska, latin och italienska nickar instämmande.

– Man är inte så objektiv som man vill tro.

Maria Forslund och Maria Smedskog pekar på att man sedan många år använder en metod som ökar chanserna till en rättvis bedömning när elevens namn står med. Det är att flera lärare tillsammans rättar proven.

Så sker bland annat när det handlar om de nationella proven.

– Jag tycker att det är bra att vi provar, säger Ingela Anderzon som är rektor för det humanistiska ochsamhällsvetenskapliga programmet.

Hon ansvarar för insamlandet av synpunkter från både elever och lärare som ska mynna ut i en rapport.

Efter det bestämmer ledningen för Jämtlands Gymnasium om det ska göras fler försök med anonyma prov, om det ska införas brett i gymnasieskolornaeller om det ska stanna vid det som varit.

Samtidigt med försöket med anonyma prov har läroplanen sagt att lärarna från och med det här läsåret ska jobba med något som kallas för "BFL", bedömning för lärande.

– Där blir proven en del av lärandet. Eleverna lär sig av att göra proven, sägerStaffan Gunnhede.