Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elever vill ha bättre sex-och samlevnadsundervisning

/
  • – Vi som går under den gamla skollagen får bara sex- och samlevnadsundervisning i årskurs två och om vi väljer att läsa naturkunskap, säger Erik Olsson som anser att det inte är tillräckligt. Här överlämnar han och Hampus Sundqvist checklistan till rektor Pecka Marklund.

Sex- och samlevnadsundervisningen är föråldrad och i akut behov av en uppdatering, anser eleverna på Palmcrantzskolan. På onsdagen överlämnade de en kravlista till skolans rektor.

Annons

Under onsdagen genomförde elevråd över hela Sverige en samlad aktion för att förbättra skolornas sex- och samlevnads undervisning.


Aktionen skedde med anledning av att RFSU har utnämnt 28 september till en nationell sex- och samlevnadsdag och på Palmcrantzskolan var det estetiska programrådet som tog tag i frågan.


Under lunchen uppvaktade de rektor Pecka Marklund för att överlämna en checklista med en rad förbättringsområden.


– Det kan inte bara handla om hur barn blir till, utan vi vill ha en mer diskussionsbaserad undervisning. Där man tar upp frågor om relationer och konkreta saker som exempelvis hur det fungerar med ungdomsmottagningen. Vi vill också kunna diskutera gränsdragningar, frågor om övergrepp och likande, säger Erik Olsson från programrådet.


Han upplever att hans egen skola redan är bra på att lyfta frågorna, men att detta arbete sköts utanför undervisningen i dag och på frivillig basis. Det innebär att kvalitén på vad kommunens, länets och landets olika skolor undervisar skiljer sig stort och det är dessa skillnader som eleverna vill få bort.


Checklistan innehåller en rad punkter som rektorn kan bocka av allt eftersom skolan lyckas uppfylla dem och det är en utmaning som Pecka Marklund gladeligen tar sig an.
– Jag har kikat på listan och det här kommer vi att klara av. Det här är en reform som vi kommer att bli tvungna att genomföra med den nya gymnasieskolan som drog igång för fem veckor sedan, säger han och passar även på att lovorda eleverna som tagit sig an fallet.


– Det är jättebra att eleverna är engagerade, för det här är en fråga som skulle kunna glömmas bort i ett så stort förändringsarbete, säger han.

Annons