Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En Mästare återvänder

För ett år sedan tog han publiken på Birka med storm.

På tisdagen återvänder Shai Maestro Trio till Birka i Ås för ännu en spelning.

Annons

Jag har spontant blivit påmind flera gånger av andra åhörare som också hörde denna jazztrio spela på Birka i april 2013:

"Minns du den där fantastiska trion, helt sanslöst bra!"

Israelen Shai spelade tidigare med sin landsman Avishai Cohen, som river ner beröm över hela världen. Men Shai lämnade av fri vilja den konstellationen för att starta eget:

– Jag har all respekt för Avishais musik, men jag ville göra något annat. Hans konserter är arrangerade in i minsta detalj och musikerna har fullkontroll hela vägen.

– För min del är det viktigare att försöka utvecklas vid varje speltillfälle, att fånga det flyktiga, det är för mig svårare men också mer spännande.

Shai lyssnar hela tiden på ny musik, han vill utvecklas och nämner att han lyssnar på allt från klassiskt till jazz, dubstep och techno.

– Så du kanske kommer ut som houseartist snart?

– Haha, ja varför inte? Poängen är att vara öppen hela tiden.

Vilken typ av klassisk musik lyssnar du på nu?

– Nyss hittade jag en amerikansk kompositör som heter Barber, han gör fantastiska adagion som öppnade mina ögon för nya influenser. Men också kubansk musik och inte minst Wayne Shorters kvartett.

Vad är spännande med Shorter?

– Han är fullständigt orädd, han har ett öppet sinne, tvekar inte och letar ögonblicket. Han kan liksom kasta upp noter i luften och låta dem singla ned, antingen i en fast struktur eller huller om buller.

Spelar du in dina konserter för att fånga ögonblicken på scen?

– Tidigare spelade jag in allt och lyssnade på det efteråt, för att lära mig och höra vad jag ville ändra. Men efterhand har jag insett att det kan bli en fälla som hämmar ens utveckling.

– För - om jag försöker återskapa tidigare ögonblick är jag fast igen. Jag vill i stället gå vidare hela tiden.

Det låter som den metod Keith Jarrett försöker följa? Han ger ju i sitor utsträckning ut liveinspelade konserter?

– Exakt, han är en förebild. Han har också sagt att han vid varje konsert försöker tömma sitt sinne, inte föregripa vad som ska hända. Han lägger ned händerna på tangenterna och ser vad som händer. Det är raka motsatsen till att vara kalkylerad när man går in på scen.

– En förutsättning är att jag kan samspela så nära som jag gör med mina medmusiker, vi är en enhet som fungerar oerhört väl ihop.

Och den saken var uppenbar vid fjolårets spelning på Birka - basisten Jorge Roeder och trummisen Ziv Ravitz var på påfallande spralligt spelhumör.

Tillsammans är de en organisk enhet. Shai Maestro berättar att han fortsätter skriva musik hela tiden och ta fram de nya kompositionerna tillsammans med sina två spelkamrater:

– Jag försöker medvetet skriva alltmer vaga och luftiga kompositioner, så vi ska ha ännu mer utrymme att utforska dem på scen.

– Sedan hamnar vi ibland mycket nära originalen, men andra gånger kan det glida iväg, just så som vi hoppas.

Klubb SAM har lyckats boka trion även denna vår, de gör även spelningar i Luleå och andra orter. Vid träffen på Birka kommer de även att ha undervisning med skolans elever på dagtid före kvällens konsert.

Allt talar för att det blir något riktigt extra också denna gång.

• Tisdag 18 mars 19.30 Birka folkhögskola i Ås