Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

En miljard går till vägar och järnväg

Länet får närmaste åren drygt en miljard kronor till väg- och järnvägssatsningar. Hälften går till helt nya byggen vid Stora Helvetet, förbifart Brunflo och förbifart Sveg.

Annons

Dessutom kommer Inlandsbanan som går genom fyra län att få ökade driftsbidrag med tolv procent.

Det motsvarar drygt 0,2 procent av den totala infrastrukturpotten på 522 miljarder kronor under perioden 2014-2025.

ÖP skrev felaktigt i går att det länet får 0,1 procent av totala potten.

Totalt får väg- och järnvägar 1,006 miljarder kronor, plus höjningen till Inlandsbanan.

Riksdagsledamoten Saila Quicklund (M) har varit en av dem som kämpat för Stora Helvetet.

– Det är otroligt viktigt att vi får öronmärkta pengar till Stora Helvetet. Järnvägen förbi platsen är en jättestor led för handel och persontrafik mellan Norge och Sverige, säger Saila Quicklund.

Att det verkligen blir en ombyggnad av järnvägsvallen är viktigt också för att den norska staten inte ska få kalla fötter när det gäller sin satsning på elektrifiering på den norska sidan.

– Nu ser norska regeringen att Sverige verkligen satsar, säger Saila Quicklund.

Den andra stora järnvägssatsningen som berör länet är Inlandsbanan som kommer att få drygt 1,7 miljarder kronor.

– Vi försöker öka person- och godstrafiken på Inlandsbanan. Så vi har jobbat kraftigt med lobbying för den. Inlandsbanan är en trygghet för transporterna genom landet.

Stora Helvetet blir först ut av de största projekten i länet. Transportverket ska undersöka banvallen ytterligare under våren för att närmare bestämma vad som ska göras.

Förbifarten utanför Brunflo är planerad att starta 2017-2019 för att något år senare följas av förbifarten vid Sveg.