Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En Svensson rullar fram

– Nästa sommar borde det vara fullt möjligt. Jag kan inte se det på annat sätt säger Bosse Svensson (C).
Det är lite märkligt ändå att det är Centerpartiet och inte Miljöpartiet som vill göra sig till cykelparti.
I Östersunds kommun har Miljöpartiet länge varit en samarbetspartner till Socialdemokraterna.

Annons

Att en stad ska erbjuda miljövänlig framkomlighet tycker man annars borde vara en hjärtefråga för just det storstadsmässiga Miljöpartiet.

Precis som vi skriver om i Östersunds-Posten var det Bosse Svensson som i onsdags presenterade Centerpartiets vision om en infrastrukturplan för cykling.

I den ingår satsningar för att öka cyklandet i Östersunds kommun. Förslaget innebär en cykelhuvudled mellan Torvalla och Östersunds arena, förbi centrum.

Tanken med en cykelhuvudled är att cyklister ska ges företräde framför biltrafiken och gångtrafikanter.

Vad förslaget saknar är också en breddning av cykelvägen. Även om cyklister ges företräde så bromsas cykeltrafik ofta upp av att cykelvägen är för smal.

I dag räcker det med en barnvagn, busskur eller ett kärleksfullt par som går och kuckilurar hand i hand på gatan för att cykeltrafik ska bromsas upp.

Både de som vill dröna ifred och cyklisten som önskar framkomlighet ifred tjänar på en breddning av cykelvägen.'

Förslaget är ändå välkommet. Den senaste tiden har stadsbyggnadsdebatten i Östersunds kommun handlat om annat än att skapa förutsättningarna för en hållbar stad.

I stället har vi fått se förslag om etablering av nya utlokaliserade köpcentrum som både skulle öka bilismen i staden samtidigt som centrum och landsbygdshandeln skulle drabbas.

Förslaget innebär också ett upplevt nedkortat avstånd mellan Torvalla och centrum för den som inte tar bilden. Det i sin tur ligger i linje med ledarsidans tidigare efterlysning av politiska förslag som syftar till att binda ihop staden.