Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ett yrkesliv i skoterbranschen

Christer Oliws första möte med en snöskoter var när han som 2-åring fick åka snöskoter med sin pappa Åke Jönsson. Då på en Ockelbo Turist -1964. Hästkrafter i olika former har alltid varit ett stort intresse för honom.

Annons

Nu snart 50 år senare jobbar han med motorfordon av olika sorter på ett av världens största företag inom snöskoterindustrin.

Han har haft många befattningar i branschen och jobbar nu som en av de ansvariga med att utveckla säljorganisationen i Skandinavien, för Polaris Industries, USA.

Hans karriär startade direkt efter skolan, då började Christer Oliw hos Valter Åsengård som då sålde Yamahas produkter. Valter var en av de stora i skoterbranschen 1980-talet, skoterintresset har alltid funnits i Christers hjärta. Valter motiverade honom att vara drivande kraft i skoterbranschen.

– Jag jobbade både i verkstaden och i butiken och efter ett par år blev en kollega till Christer erbjuden jobb hos Henry Johansson på Fritidsprodukter och började där. Och det tog inte många dagar så blev även jag erbjuden jobb hos Henry som var en otroligt bra chef som gav stora förtroenden och utmaningar. Och vore det inte för Henrys skull vore jag nog inte kvar i branschen, berättar Christer.

Christer blev en allt i allo, avancerade till teknisk chef på företaget. Första mötet med Polaris för Christer var 1984. Henry Johansson fick senare generalagenturen för Sverige 1986. Henry blev då "pappa" till en bredbandare som numera heter Polaris Widetrack.

Motorteknik i Östersund gjorde grovjobbet och en klöv snöskoter på mitten, för att kunna modifiera den, man använde flera olika modeller av Polaris snöskotrar för att till slut kunna presentera en helt ny bredbandare.

Maskinen var inte alls i Polaris plan att byggas. Men tack vare att, Henry Johansson bjudit in pressen och den internationella säljchefen, John Fiedelcorn, från Polaris i USA till en "suprize release" av något han ville visa. Då kände nog Polaris ett stort tryck för att börja tillverka den här modellen efter detta.

På ett år tog man fram en maskin som sedan gick att serieproducera. Christer var involverad under framtagandet av serieproduktionen.

Polaris Widetrack finns fortfarande kvar produktionsledet, och är i stort sett oförändrad efter 24 år. Polaris Widetrack är dessutom utnämnd till snabbaste ledskoter år efter år av flera inom branschen.

– 1989 startade vi Loxkel som dotterbolag åt Kellox i Norge, som då tog över generalagenturen efter Henry. Polaris Induistries i USA, insåg 2002 att ett eget dotterbolag i Sverige och ett även i Norge var att föredra.

– Jag var den första anställde här i Östersund och då skaffade jag det här kontoret där vi håller till nu. All min energi har sedan 2004 legat på utveckling av butiker och personal hos de cirka 120 återförsäljare som vi har ute i Skandinavien, fortsätter Christer.

Polaris hade bara snöskotrar i modellprogrammet fram till 1984 sedan började de tillverka trehjuliga motorcyklar. De blev förbjudna i USA därför byggde man om dessa till fyrhjulingar och det var starten på en ny era inom företaget.

I början av 90-talet kom det in vattenskotrar men den delen avslutades efter några år för vattenskoter branschen var rätt tuff med många restriktioner

På slutet av 1990 kom de in på motorcyklar med sin egentillverkade Victory. 2011 köpte Polaris in Indian motorcyklar, och på två år har företaget producerat fram en helt ny motorcykel.

– En ny maskin i ett gammalt skal och med dagens teknologi, den första Indian Chief, tillverkades 1901 och vi har ett grymt arv att förvalta, berättar Christer.

Polaris äger även fabriker inom elfordonsindustrin.

Christer har jobbat i Sverige och Norge i stort hela tiden och nu de sista åren har han jobbat med att ställa i ordning speciella showrooms för Indian och Victory motorcyklar i större delen av Europa. Det har blivit 60 stycken butiker i 10 länder under det senaste halvåret. Den närmaste butiken finns i Sundsvall.

Väl hemma i Dvärsätt passar han på att ladda upp batterierna tillsammans med familjen som alltid stöttat honom och den består av fyra hästar, frun Nettan, barnen Tim 18 år och Zandra 20 år. Numera är det en annan typ av hästkrafter som har fokus. De går på havre och är Christers stora fritidsintresse.