Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Exklusiv spelning med hyllade Jonas

Han är generationskamrat och regelbunden spelkamrat med hyllade svenska jazzmusiker som Magnus Lindgren, Jonas Kullhammar och Jacob Karlzon.

Annons

39-årige skånske batteristen Jonas Holgersson driver en trio, en kvintett och ett storband, förutom att han ingår i Kullhammars kvartett, Jojje Wadeius´ trio Gejoma och återkommande spelar med hela den svenska jazzeliten, från Rigmor Gustafsson till Palle Danielsson.

I flera av de här konstellationerna har Holgersson besökt Östersund de senaste åren och därför kan östersundspubliken vänta sig något extra när han imorgon, tisdag, besöker nystartade Jazzköket för en exklusiv spelning med sin purfärska kvintett:

– Jag valde fyra musiker jag särskilt gärna ville ha till den här min nya skiva, men vi har aldrig spelat ute förr, premiären är i Sundsvall, kvällen före Östersund.

Skivan heter "4003", vilket är en blinkning till den amerikanska jazzens storhetstid under 50-talet. Närmare bestämt syftar den på skivmärket Blue Note, som gav ut en serie skivor med samtida musiker, numrerade från 4000 och uppåt.

Tredje utgåvan i serien var en inspelning med legendariske trummisen Art Blakey and The Jazz Messengers, som fick nummer 4003 och gavs ut 1958:

– Vi gör en hyllning till den musiken, så skivan innehåller enbart kompositioner från Blue Note. Vi spelade in den i Malmö i november och nu åker vi på turné i samband med släppet.

På en stor amerikansk jazz-sajt får du mycket beröm för en tidigare trioskiva och särskilt för känsliga referenser till äldre material - är du särskilt road av att bära fram den äldre musiken?

– Nejdå, jag gör mycket annat material också. Förra skivan var exempelvis väldigt fri i formerna. Däremot gillar jag inte trumbaserade spelningar med massvis av solon, alla instrument ska samverka, tycker jag.

– Jag tittar absolut inte bara bakåt, men som inbiten jazzlyssnare är det svårt att gå förbi perioder av riktigt bra jazz som betytt mycket för ens egen utveckling.

Och din egen musikaliska utveckling, hur såg den ut från uppväxten i lilla Furulund någon mil nordost om Malmö?

– Tja, det var ju kommunala musikskolan, sedan musikklasser och så slutligen musikhögskolan, men så dags visste jag att det skulle bli jazz.

Hur visste du det?

– När man har musikintresserade kompisar letar man gärna efter spännande inspelningar och stilar, influerar och lär av varandra.

Visste du tidigt att du ville spela trummor?

– Ja, jag var nog tre år när jag såg Rockfolket på TV. Det var nåt med de blänkande cymbalerna som fäste och trummisen Åke Lassén. Det hände på någon millisekund och jag visste att det där instrumentet skulle jag vilja spela, haha.

Men du hade inte hittat jazzen på gymnasiet?

– Nä, då var det rock, mest lättare hårdrock, pudelrock, du vet.

Typ Bon Jovi?

– Ja, ungefär.

O k , så du hade kanske hockeyfrilla på den tiden?

– Haha, jo det hade väl alla killar så dags.

I dag är Jonas Holgersson en kortklippt man med kostym och slips på scen, en hårt arbetande musiker som frilansar med både pop och rock om det behövs. Han har spelat med allt från Mikael Rickfors och Tommy Körberg till James Ingram och Monica Zetterlund.

Men redan som nybakad från Ackis spelade han in med Ulf Adåker, Joakim Milder och Bobo Stenson och inför årets Grammis medverkar han på Magnus Lindgrens senaste, som bland annat tävlar med "301" av e.s.t.

Men hur kommer det sig att just din generation fostrat så många hyllade jazzmusiker?

– Vi kom nog fram under den sista perioden av den tidigare typen av skivförsäljning, innan vågen av nedladdning startade. Då kunde skivbolagen fortfarande satsa på artisterna på ett annat sätt, vilket inte finns kvar nu.

– Sedan är det ju tillfälligheter också. Jag hade exempelvis en lärare på högskolan som betydde otroligt mycket - Bengt Stark, han var helt fantastisk.

Med sig till Östersund har han gruppen på skivan – Hans Ulrik, tenorsax, Gerard Precenser, trumpet, Mattias Landaeus, piano och Johnny Åman bas.

– I huvudsak spelar vi materialet på skivan, men vi har repa in en del annat från Blue Note också, det handlar om dagsformen och vad vi får lust att spela. Men vi är såklart sugna på att komma ut.

Tisdag 29 januari 19.30 Jazzköket

Annons