Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Expresscykelvägen på Brunflovägen växer – så här ser byggplanerna ut framöver

Expresscykelvägen på Brunflovägen byggdes förra året fram till Fagervallskolan. Inom kort börjar man bygget fram till Stuguvägen och kommunen förklarar nu hur arbetet kommer att se ut framöver.

Totalt kommer cykelvägen på Brunflovägen att bli nästan två kilometer lång, och bygget är uppdelat i två etapper. I fjol byggde man alltså fram till Fagervallskolan, och nu påbörjas den andra och längsta av de två etapperna.

Tre expresscykelvägar kommer att byggas mellan 2016 och 2018 och kommunen satsar tio miljoner kronor på detta. Anledningen är att man vill säkerställa hållbara transportsätt för framtiden. På Brunflovägen vill man se till så att både cyklister, gångtrafikanter och bilister får plats.

– Brunflovägen är strax över 11 meter bred och den blir uppdelad så att lite mer än hälften av ytan blir till för biltrafik, ungefär en tredjedel för cykeltrafik och resterande 1,5 meter för gångtrafikanter, säger Maria Olsson, rådgivare på Grön Trafik på Östersunds kommun, i ett meddelande på kommunens hemsida.

Läs mer: Insändare: Man förvånas varje dag över trafikplaneringen i Östersund

Starten för arbetet med etapp två ligger någon vecka bort, uppger kommunen. För mer information om hur detta ska gå till finns en film som Östersunds kommun gjort. Denna kan du se nedan:

Kommunen nämner Köpenhamn som en förebild då det är en stad där 62 procent cyklar till jobb eller skola men endast nio procent tar bilen. Man menar även att det ger en säkrare trafiksituation om man separerar de olika trafikslagen.

– Staden växer och vi ser att allt fler cyklar, och även att elcyklandet ökar. Då är det viktigt att det finns bra cykelvägar som är anpassade för den typen av trafik, som både uppmuntrar till cykling och som gör det säkert och attraktivt att cykla. Där man separerat cyklisterna från både bilister och gående blir det en säkrare trafiksituation för alla, samtidigt som expresscykelvägarna gör att det går snabbare att ta sig till olika knutpunkter i stan, säger Maria Olsson i meddelandet.

-----

Läs också:

Insändare: Två cykelvägar räcker

Insändare: Vansinne med expresscykelväg

DEBATT: Florian Stamm (MP) svarar på kritiken mot expresscykelvägar i Östersund

Kommunens tjänstemän: "Vi bygger för framtiden" [+]

Bygge av expressväg för cykel rör upp känslor: "Måste vara sämsta projektet någonsin." [+]