Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Facebook – en ny arbetsförmedling

/
  • Sociala forum på internet så som Facebook används allt mer för förmedling av arbeten. Det visar en stor enkätundersökning som Manpower har gjort.
  • Tack vare att Filip Nyängen har ett stort kontaktnät på Facebook har han kunnat hjälpa vänner med en lyckad jobbförmedling.

Facebook är inte bara en skoj grej där man fördriver tid till ingen nytta. Sajten används allt oftare som privat arbetsförmedling. Nästan en tredjedel av användarna på privata internetforum – som Facebook, MSN och Myspace – har fått jobberbjudande där.

Annons

-När jag gick med i Facebook var det en kul grej. Nu har det utvecklats till något mer seriöst, säger Filip Nyängen som har lyckats förmedla jobb genom sina kontakter.

I medierna får vi ofta höra och läsa om farorna med de sociala forumen på internet: På Facebook kartlägger chefen ditt liv! Akta dig för identitetskränkning på Facebook! Du förlorar äganderätten till det du publicerar! Och så vidare.
En av alla dem som däremot har upptäckt stora fördelar med Facebook är Filip Nyängen. Tack vare ett stort kontaktnät har han bland annat lyckats förmedla jobb åt bekanta. Mamman till en av Filips goda vänner behövde hjälp att hitta någon som kunde jobba för Barnens rätt i samhället, Bris, under motionsloppet Vårruset runt om i Sverige. Hon visste att Filip har ett stort kontaktnät och bad om hjälp.
-Jag frågade om någon var intresserad av jobbet i min statusrad på Facebook. Flera hörde av sig och en lämplig kandidat fick jobbet, berättar Filip.


Ovanstående exempel är inte unikt. Enligt en enkätundersökning som Manpower har gjort i samarbete med ett konsultföretag har nämligen 28 procent av användarna fått jobberbjudanden på sociala internetforum – närmare 10 000 personer deltog i undersökningen.
Anna Rydell som är produktchef på Manpower professional menar att statistiken är en naturlig följd av teknikutvecklingen.
-Människor har alltid fått jobb via kontakter och det här är precis samma sak. Skillnaden är att fler får ta del av information och att den sprids snabbare nu, säger hon.


För Filip Nyängen har Facebook utvecklats från ”en kul grej” till ”något mer seriöst” i takt med att han fått fler kontakter där. I dag har han nänstan 800 kontaker.
-När jag tröttnade på att ha koll på vad vännerna hade för sig där blev det ett nätverk som kan användas till bra mycket mer. Ställ en fråga på Facebook i stället för att ringa alla du känner så får du snabbare genomslag, säger han.
-De som pratar om att ”våga vägra Facebook” tänker nog inte på vilken nytta man kan ha av den här typen av kontaktnät.
Enligt Manpowers undersökning skiljer det sig mellan olika åldersgrupper på i vilken utsträckning man använder nätverken till jobbsökeri. Bland 40-talisterna använder hela 48 procent nätverken till att titta efter jobb, medan 30 procent av 80-talisterna gör det. Den kille som fick jobbet som Filip förmedlade till Vårruset-turnén är i 30-årsåldern – en 70-talist.


Det här sättet att söka jobb på ställer helt nya krav på företag. Det menar Peter Lundahl som är vd för Manpower Sverige.
-De företag som saknar en strategi för att hantera detta riskerar att halka efter. Medarbetarna måste kommunicera varumärket i de sociala nätverken, säger han i ett pressmeddelande.
-Speciellt starka varumärken, som har bra chefer och rätt företagskultur, har alla fötutsättningar att attrahera kvalificerade medarbetare, fortsätter han.

Kalle Lindgren
Nyhetsbyrån NA Media

namedia@na.se

Mer läsning

Annons