Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Färre olyckor med nya rondellen

I oktober förra året stod rondellen i Östersunds mest olycksdrabbade korsning klar. Förhoppningen om att olyckorna skulle minska tycks ha infriats; hittills i år har noll olyckor rapporterats.
– Det är kanonbra. Nu finns det mer eller mindre inga risker för större olyckor, säger Jan Asplund, trafiksamordnare vid Östersunds kommun.

Annons

Den tidigare korsningen Vallaleden-Fröjavägen-Önevägen har varit ökänd i många år. För att få bukt med den höga olycksfrekvensen togs beslutet om att bygga en cirkulationsplats. Även korsningen nedanför, Vallaleden med utfart Vallsundsbron, byggdes om i hopp om att göra vägen säkrare och smidigare för de 16 000-17 000 fordon som varje dygn passerar.

– Rondeller är ett säkrare alternativ. Först och främst är det enklare då man bara behöver titta åt ett håll. I en stor korsning kan det ibland vara svårt att hålla reda på varifrån bilarna kommer, säger Jan Asplund och fortsätter:

– Man sänker också hastigheten vilket bidrar till att hålla olyckorna nere.

Bygget av de två rondellerna klarade budgeten på 13 miljoner kronor och finansierades till 57 procent av Trafikverket. Resterande 43 procent stod Östersunds kommun för.

– Det var den deal vi gjorde för att kunna få till ett bygge, säger Jan Asplund och berättar att det hela tiden planeras för nya rondeller. Önskelistan är lång, men var och när nästa cirkulationsplats dyker upp återstår att se.

– Vi har bland annat ett önskemål om att bygga en rondell i korsningen Rådhusgatan-Fältjägargränd, men som alltid är det en fråga om pengar. Vi får se när det blir av, säger Jan Asplund.

I dag har Östersunds kommun 22 stycken rondeller. Stans första byggdes vid Ica Kvantum i Odensala för 20 år sedan.

– Med rondeller har olycksfrekvensen i Östersund mer än halverats, säger Jan Asplund.

Artikeln kommer från 100 procent Östersund.

Läs mer om korsningen på Vallaleden:

Vallaleden – Lång byggtid väntar rondellbygget

Sex inblandade i krock på Vallaleden

Två till sjukhus efter krock på Vallaleden