Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fartfesten lockade ut många i kylan

Tystnaden i det bländvita vinterlandskapet bröts av frustande hästkrafter. Efter nio års uppehåll kördes rallytävlingen Härjedalsbrickan i skogarna utanför Sveg på lördagen.

Annons

En given fartfest för alla rallyentusiaster. Och de visade sig vara ganska många som trotsade morgonkylan och gav sig ut längs någon av sträckorna efter den drygt åtta mil långa tävlingen.

En av de mer publikvänliga sträckorna fanns i Byvallen. Där hade bland andra Svegstrion Fredrik Eriksson, Victoria Bergström och Hans Olsson hittat en plats vid några tallar för att följa kurvtagningen.

– Det är kul att se rallybilarna och att det äntligen händer något i Sveg, tyckte Victoria.

– Och att få höra det härliga motorljudet, fyllde Hans i.

– Det skulle vara häftigt med en avåkning i snön, men det är också härligt att bara få vara ute när det är så här fint väder, resonerade Fredrik.

När föråkarna sladdat förbi hördes till slut det vrålande motorljud som alla väntat på.

Tävlingen hade börjat och först ut var storfavoriten Mats Jonsson från Forshaga. Han har två inteckningar i Härjedalsbrickan och jagade nu den tredje.

– Det blir antingen han eller Eddie Hörbing från Laxå som vinner. De har de bästa bilarna i den klassen, spådde Egon Eriksson som med pensionärskompisen Göte Flank hade åkt upp från Dalarna för att följa tävlingen.

– Jag har alltid varit intresserad av rally och följt tävlingar i 50-års tid, berättade Egon.

– Det är Egon som kört oss hit. Jag har varit hans kartläsare, skämtade Göte.

I det kalla föret och de mycket välpreparerade vägarna blev rallytävlingen den fartfest alla hoppats på.

– Håll er undan nu för nu kommer Danne!

Den entusiastiska uppmaningen ekade i tallskogen. I snöröken kom hemmaåkaren Dan Axelsson sladdande med sin Ford Escort.

– Men det är inte samma klös i de tvåhjulsdrivna bilarna som i de fyrhjulsdrivna, konstaterade en av åskådarna när Axelsson passerat ett backkrön.

Den andre hemmaåkaren Ola Thyllman, som med sin Opel Ascona körde i ekonomiklassen och startade sist i tävlingen, hade det lite extra motigt.

– Han måste ha sladdat in i någon plogkant. Det var mycket snö i fronten när kan kom i mål, löd spekulationerna när han till slut passerade etappmålet och tystnaden åter lägrade sig över snövidderna i Byvallen.

Och visst fick konnässören Egon Eriksson rätt. Hela tävlingen vanns till slut av Eddie Hörbing och hans kartläsare Björn Nilsson.