Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fartgränserna anpassas över hela landet

Hastighetsgränserna ska i första hand ändras till 40, 60, 80 och 100 kilometer i timmen. Därför har E14 västerut från Östersund skyltats om på många sträckor.

Annons

Det är förklaringen till att de ändrade vägskyltarna, säger Bertil Hannersjö på Trafikverket i Östersund.

Övergången från 50-, 70- och 90-gränserna har varit på gång sedan 2007. De stora Europavägarna var först ut, sedan sker ändringarna i vägarnas storleksordning. På sikt ska det vara tiotal med jämn siffra på vägskyltarna i landet.

Men regeln kan ha undantag.

– Alla tiotal är tillåtna, säger Bertil Hannersjö.

Det betyder att lokala trafikföreskrifter kan tillåta att till exempel 70 kilometer är högsta tillåtna hastighet.

Så har det varit på sträckan Östersund-Storlien, vilket inneburit att det i exempelvis Krokomsrondellen suttit 50-skyltar.

Att det nu står 60 vid rondellen beror på att Trafikverket gjort en ny översyn av hastighetsgränserna Östersund-Storlien.

Beslut togs i höstas och med lite fördröjning har nu sträckor skyltats om.

Krokomsrondellen fick en 60-skylt i stället för 50.

– Att det inte går att köra 60 kilometer i rondellen är en annan sak. Man har fortfarande skyldighet att anpassa efter lämplig väglag och andra förhållanden, säger Bertil Hannersjö.

Vad det gör för skillnad att ha 60 och inte 50 kan man undra. Men Bertil Hannersjö menar att det i vilket fall blir en sänkning inför rondellen.

– Om man missat tavlan om rondellen får man ytterligare en påminnelse med hastighetssänkningen.

Maxgränser för hastighet kan också ändras på grund av säsong. Vintertid har en del vägsträckor lägre tillåten hastighet.

I Åre blir det nu 60-gräns året om där det tidigare år varit 50 under vintrarna och 70 sommartid.

– Det kostar ju att byta skyltarna också, säger Bertil Hannersjö.