Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fast vi flyr kommer den ikapp. Tristessen.

Vi konsumerar stimulans för att slippa känna den grå gnisslande stresskänslan. Snabba kickar ifrån skärmar och socker räddar oss en stund.

Annons

En gång i tiden fanns det en lek, "Inte nudda golv". Så här gick den till: Alla som var med och lekte måste hela tiden vara i rörelse. Hoppa från sängen till stolen till bordet till mattan till byrån till, ja du förstår. Nuddade man golvet blev man bränd.

En dag när jag hade det tråkigt tittade jag på tv. Programmet hette "Tristessens risker". Då insåg jag att vi leker en ny lek. "Inte nudda tristessen". Vi hoppar från chipspåsen till shopping till cigaretten till äventyret till godiset till vinglaset till mobilen till, ja, du förstår. Kickar. Håller man sig inte aktiv med någonting hela tiden sjunker man tillbaka och nuddar det som omger oss. Tristessen. Så vi hoppar mellan våra kickar och upptäcker att även de blir till upprepningar och skapar tristess. Det underliga är att i den här leken är det i regel flera tvärtomregler som gäller.

Tristess är lika tråkigt som det låter. En gnisslande, grå stresskänsla av total understimulerad meningslöshet som gör människor uttråkade. Om man känner att man närmar sig den rysliga känslan så slår reflexen till och man sträcker sig efter mobilen för att återigen inse att man snabbt blir uttråkad och rastlöst gör någonting annat. Man vill komma undan. Så flyr man in i en sockerkick eller shopping eller in i en skärm. Man hittar på allt möjligt för att komma undan. I ju snabbare takt vi flyr, desto snabbare verkar tristessen komma ikapp oss. Vi matar oss med stimulans, men tristessen vill ha mer.

Stress, tristess och press är kusiner.

Det finns en del risker med tristess, att bli överviktig, bli alkoholiserad, bli spelberoende eller att man klättrar uppför allför höga berg och riskerar att ramlar ner.

Stressnivån i tristess går att mäta. Hjärtfrekvens och kortisolnivåer ökar. Tristess kopplas till hjärtproblem, depression, undertryckt ilska, ökat blodtryck och naggar på kroppens naturliga immunförsvar enligt University College London, Storbritannien.

Det värsta tristessen vet är att svälta. Så om man slutar med att hoppa mellan alla sina avledningsmanövrar en stund och i stället nuddar tristessen så känns det vridande jobbigt ett tag. Sen lugnar sig den känslan. Det är då tristessen får tråkigt själv till slut och börjar spring runt och öppnar dörrar.

Genom en dörr kan man gå in till sig själv och verkliga känslor. På en annan dörr står det, nyfiken? Den tredje dörren öppnar kreativitet och i rummen därinne finns det nya idéer och tankar. En fjärde dörr står det "förändring" på. Meditation är i sig själv en öppning till lugnet.

Så leker man tvärtom går det att vända tristess till någonting bra. Eller se tristessen som den verkligen är, en nödvändighet. Det gäller att upptäcka den grå boven och ge honom en match.

Bakom den grå dimridån av tristess finns det kickar som inte drivs av socker.