Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fel att förbjuda dubbdäcken

För en tid sedan påstod två debattörer att ett dubbdäcksförbud skulle rädda liv och att det inte påverkar trafiksäkerheten. Båda påståendena är enligt vår mening felaktiga.

Annons

Det två städer som har minst problem med partiklar är Stockholm och Tallinn, enligt en rapport från riksdagens utredningstjänst. Två städer som båda tillåter dubbdäck.

De städer som har störst problem med partiklar har alla dubbdäcksförbud. Redan där faller påståendet om ett dubbdäcksförbud. Man har även kunnat se att de dubbdäcksförbud som har prövats har minskat trafiken, men inte partiklarna i nämnvärd omfattning.

Finns det då problem med partiklar? Ja det gör det, men det finns många olika källor till partiklar. Stearinljus är en sådan, men det kanske allvarligaste problemet ur partikelsynpunkt är Stockholms tunnelbana. Riksdagens utredningstjänst skriver i rapporten, som vi har beställt:

"Dubbdäcksanvändning är bara en av flera källor till partikelutsläpp, och inte nödvändigtvis den största källan till farliga partikelutsläpp. Vägbyggen, fordonsavgaser, användning av salt och sand, tunnelbanan etc. genererar partikelutsläpp.

Partiklar insamlade från tunnelbanan i Stockholm ger upphov till mycket mer skador på cellernas dna än de andra testade partikeltyperna, exempelvis partiklar som bildas i gatumiljö.

Det är helt klart att tunnelbanepartiklar är mest skadliga när det gäller förmågan att skada dna och odlade mänskliga lungceller."

Det mest allvarliga är dock påståendet om att inte trafiksäkerheten skulle påverkas av ett nationellt dubbdäcksförbud.

Här utelämnar debattörerna den studie som Trafikverket och VTI har gjort som visar att risken att dö i en trafikolycka ökar med över 40 procent om man kör dubbfritt jämfört med om man kör med dubbdäck i Sverige.

De däcktester som har publicerats i år visar att dubbdäcken är överlägsna friktionsdäcken i trafiksäkerhetshänseende.

Vissa europeiska friktionsdäck visar på en fördubblad bromssträcka vid en temperatur på noll grader jämfört med dubbdäck.

Det är alltså ett direkt vilseledande och felaktigt påstående att trafiksäkerheten inte skulle påverkas i Sverige med svenska förhållanden.

Sveriges bilister är kloka och en majoritet väljer också dubbdäck. I kombination med bilbälten, ABS-bromsar, antisladdsystem, xenonljus och andra tekniska hjälpmedel så bidrar dubbdäck i allra högsta grad till att nå riksdagens nollvision om antal döda i trafiken.

Vi anser att riksdag och regering fortsättningsvis ska stå bakom nollvisionen med noll döda i trafiken. Det är helt oförenligt med förslag om ett nationellt dubbdäcksförbud, eller förslag om minskat dubbdäcksanvändande. Det vore djupt olyckligt om utvecklingen av att allt färre döda i trafiken skulle brytas!

Saila Quicklund (M) riksdagsledamot och länsförbundsordförande

Ulf Berg (M) riksdagsledamot Dalarna, tjänstledig polis

Lars Beckman (M) riksdagsledamot Gävleborg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel