Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fel med ensidigt krav på biogas

Det finns politiska krafter som verkar för att busstrafiken i Östersund ska drivas med biogas. Bussbranschens Riksförbund och Mittsveriges Bussbranschförening anser att ett sådant detaljkrav vore felaktigt, och att det står i strid med det för kollektivtrafikbranschen gemensamma miljöprogrammet.

Annons

I stället för att i tidigt skede bestämma vilket drivmedel bussarna ska ha, är det väsentligare att ange krav på bussens energieffektivitet.

Miljöprogrammets mål är att energiförbrukningen ska minska med 25 procent per personkilometer till år 2025 jämfört med 2007. Målet enligt miljöprogrammet är vidare att till år 2025 ska nettoutsläppen av koldioxid vara högst 8 gram per personkilometer, och energianvändningen vara högst 0,15 kWh per personkilometer samt att högst 5 procent ska vara fossila drivmedel.

En högre energieffektivitet och förbättrade miljö- och klimatprestanda kan uppnås på många olika sätt. Varför ska då Östersund ensidigt ställa krav på biogas?

Det är självfallet viktigt att för skattepengarna få mesta möjliga kollektivtrafik, med god miljö- och klimatprestanda, och därför ska inte låsningar ske till ett visst drivmedel.

Det är funktionella krav som ska fastställas, inte vilket specifikt drivmedel som trafikföretagen ska köra sina bussar på. Det primära är vad som kommer ut ur avgasröret och inte vilket icke fossilt drivmedel som används.

Det är därför mycket olyckligt om Östersund beslutar att biogas ska vara i huvudsak det enda drivmedlet för nästa trafikavtal för stadstrafiken.

Teknikutvecklingen går nu i snabb takt, inte minst elektrifieringen av stadsbussarna. Elbussar och laddhybridbussar kommer nu ut på marknaden i stor skala runt om i världen. Förutom en väsentligt bättre energieffektivitet än dagens biogasbussar ger elbussar en betydligt tystare stadsmiljö.

Mot denna bakgrund är det oroande med de diskussioner som förs i Östersund om en ensidig satsning på biogas.

Bussbranschen ser fram emot en rationell och klimatsmart upphandling av stadstrafiken i Östersund.

Göran Forssén, vd Svenska Bussbranschens Riksförbund

Karl Erik Bäckwall, ordförande i MittSveriges Bussbranschförening

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel