Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

”Fel plocka bort Vilks en månad före utställningen”

Redan för ett år sedan inbjöds Lars Vilks till den i veckan så hett omdebatterade utställningen på Jamtli, där museets ledning i måndags valde att plocka bort just honom. Vilket lett till avhopp av andra inbjudna konstnärer.

– Om Jamtli redan från början hade avböjt att ha med exempelvis Vilks hade jag kunnat förstå saken, eftersom han är kontroversiell. Men att bara en månad innan vernissagen plocka bort honom känns helt fel. Det förändrar dessutom balansen som finns i urvalet av konstnärer.

Det säger Bengt Adlers, intendent på Dunkers Kulturhus i Helsingborg, som redan för ett år sedan gjorde urvalet inför den planerade utställningen, på inbjudan av Jämtlands Läns Konstförening (JLK) i samarbete med Jamtli.

Han säger sig aldrig ha var- it med om något liknande, att en utställare i sista min- uten plockar bort en enskild konstnär. Och han menar att det görs på oklara grunder:

– Vi har ställt ut Lars Vilks vid ett flertal tillfällen på Dunkers och jag uppfattar honom som en klar humanist. Han står inte för främlingsfientliga åsikter, men ifrågasätter konsekvent makten i alla dess former och inte minst religioner av alla de slag.

– Därför känns det märkligt att han nu råkar ut för detta. Han är definitivt provokativ, men det har väl flertalet svenskar redan uppfattat och det borde Jamtli ha kunnat värdera långt tidigare.

Bengt Adlers har svårt att se att Vilks medverkan vid den antimuslimska organisation- en SION:s konferens i New York skulle vara tillräckliga skäl för att utestänga hon- om:

– Som jag förstått saken vill Vilks undersöka vad SION står för och göra det inom ramen för sitt projekt.

Bengt Adlers har redan tidigare haft uppdrag för JLK och därför anlitades han inför föreningens pågående 100-årsjubileum:

– JLK planerade för ett tredelat program, dels sina egna samlingar, dels inlån från nationalmuseum, dels samtida modern konst. Och jag ombads göra förslag på lämpliga konstnärer till det senare.

– Min plan blev att visa en så rättvis bild som möjligt, flera generationer och med genusperspektiv, allt från textila bilder och animationer till oljemåleri och videokonst. Då är både Odell och Vilks tydliga exempel på relationell konst som interagerar och även provocerar.

I fjol höst presenterade han sitt förslag på medverkande för konstföreningen och även Jamtli, som därefter hade god tid att ta kontakt med de tilltänkta konstnärerna. Lars Vilks har själv uppgett att han blev kontaktad för ett år sedan.

– Om man då plockar bort en enskild konstnär blir balansen rubbad på ett ganska olyckligt sätt och jag måste säga att jag blev mycket överraskad när jag läste om Jamtlis beslut i måndags.

– Varken Zipsane eller någon annan inblandad har haft kontakt med mig vare sig före eller efter deras beslut, som jag alltså bara kan beklaga och betrakta som felaktigt, säger Bengt Adlers.

Här ska påpekas att en av de 17 konstnärer som inbjudits att medverka i utställningen på Jamtli klev av redan i våras. Det är Nathalie Djurberg, som i mars meddelade konstföreningen (JLK) att hon var så upptagen på annat håll att hon inte hade tid att medverka. Det avhoppet har alltså inget med den pågående diskussionen om Lars Vilks att göra.

Utöver Marianne Lindberg DeGeer har även Ola Åstrand beslutat att kliva av i protest mot att Vilks plockas bort:

– Jag tar inte ställning till innehållet i det Vilks gör. Men om jag hade blivit bortplockad på samma sätt hade jag förväntat mig en reaktion från andra konstnärer.

– Därför känns det självklart att kliva av i protest mot hur han behandlas, även om jag egentligen inte har råd att avstå det här. Jag har redan gjort fyra stora tavlor för att visas på Jamtli, vilket nu kostar mig i både arbetstid och material. Men sånt får man ta, säger Åstrand.