Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Festival bjöd på imponerande amatörteater

Amatörteaterfestivalen fortsatte på lördagen med tre fina föreställningar som sannerligen visar vilken bredd det finns inom denna folkrörelse.

Annons

På Östersunds Teaterverkstad visas Hundliv av Sara Kadefors, en pjäs som rör den månghövdade publiken till tårar och eftertanke. Teater Nea från Stockholm har producerat en riktigt bra föreställning som griper tag och diskuterar ensamhet, kärleksliv och depression på ett mycket nyanserat sätt.

Ingela Olsson gör en storartad insats som den förtryckta, smått maniska och mycket ensamma Eva. Mot slutet anar vi dock ett hopp och det är skönt. Publiken ger Ingela välförtjänta stående ovationer när det är slut.

En språngmarsch senare sitter jag i Storsjöteaterns salong och konstaterar att återväxten inom amatörteatern ser god ut. Nya teatern från Örebro ger föreställningen Kolla! I en serie stilistiska tablåer diskuterar de unga aktörerna stora frågor om utanförskap och osäkerhet. De koreograferade inslagen är snyggt gjorda. Den enda invändningen jag har är att teknik inte alltid behövs, en videosekvens känns onödig och förstör rytmen. Ensemblen imponerar och inspirerar mig. När de i slutet står på rad vid scenkanten och deklamerar att de duger precis som de är, blir jag mycket berörd.

Festivalen avslutas med Mördarnas barn av Katori Hall. Det handlar om folkmordet i Rwanda och är en väldigt formmässig uppsättning av Teater Oliver från Västerås, kanske borde den viktiga texten fått lite mer tyngd än formen med smink, skuggspel och konstanta ljudbild? Det som drabbar mig hårdast är insikten att barn alltid hamnar i kläm i konflikter och hur dessa konflikter tyvärr senare fortplantas i barnen. Det finns gott om talang i den unga gruppen och det bådar gott inför framtiden.

Sammanfattningsvis vill jag passa på att tacka och hylla Östersunds Teaterverkstad för ett mycket väl genomfört arrangemang. Jag har bara sett glada och nöjda ansikten på deltagare och publik. Jag hoppas att Östersund får flera teaterfestivaler framöver.