Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fisketurismen bromsas av orättvis moms

Annons

debatt När sportfisketidningen skriver om bästa draget och platsen, är det 0 eller 6 procent i moms som gäller. När traktens fiskeguide tipsar om samma sak är momsen däremot 25 procent. Kontraproduktiva regler som både hämmar konkurrenskraft och nya jobb på landsbygden.

Besöksnäringen är en framtidsbransch som växer. Sedan millennieskiftet har 37 000 nya jobb skapats, och antalet utländska besökare ökar.

Turismens exportvärde har passerat 100 miljarder kronor, och under 2012 bidrog utländska besökare med momsintäkter till statskassan på 14,5 miljarder kronor.

Naturturism är också en av få gröna näringar som skapar nya jobb på landsbygden. Sportfiske är en av de viktigaste delarna och enligt den senaste gränsundersökningen (IBIS 2012) hade nästan 800 000 utländska besökare fiskat under sin vistelse i Sverige.

Det är nästan dubbelt så många som besökte ett idrottsevenemang och nästan i nivå med antalet utländska kulturbesökare.

Idrott och kultur är viktiga reseanledningar för våra storstäder, och skäl som gynnas av både låg eller ingen moms alls och mångmiljardbelopp i offentligt stöd. För många aktiviteter kring landsbygdens naturliga attraktioner, är däremot moms på 25 procent huvudregeln.

Runt om i Sverige finns hundratals små fisketurismföretagare som erbjuder besökarna logi, måltider, båtar, utrustning och unik lokalkännedom.

Tidigare var svenskt sportfiske ofta synonymt med billiga fiskekort, offentligt finansierade fiskekartor och fiske på egen hand utan begränsningar. Välvilliga satsningar som dock slog undan benen för småskalig fisketurism.

Den yttersta konsekvensen blev långväga besökare i husvagn som fiskade för den egna frysboxen där hemma. Nu ser vi en välkommen tillnyktring bland beslutsfattare, men det behövs fler åtgärder för att stärka sportfiskeföretagens konkurrenskraft.

I vårt grannland Norge är exempelvis guidat sportfiske momsfritt. Insikten om att livskraftiga och lokalt förankrade företag är basen för fisketurismen är därför viktig, och att inkludera alla sorters guidningar i kulturmomsen är ett sätt att stärka deras ställning.

Sverige vill fördubbla turismens omsättning till 2020 och vi är en del av den ambitionen. Naturturism och sportfiske är viktiga hävstänger för att nå uppsatta mål, men kräver att konkurrenskraft och affärsmässighet hamnar i centrum.

När duktiga sportfiskeguider möter utländska besökare, bidrar det till en positiv Sverigebild och ger ofta eko i internationell media. Något som skapar nya kunder till hotell, restauranger och butiker runt om i Sverige.

Vi menar att en högre förädlingsgrad av naturturismen är en plusaffär för Sverige. Det behövs fler sportfiskeföretag som vill växa och anställa.

Nyligen föreslog riksdagens tredje största parti att naturguidningar ska likställas med andra kultur- och idrottsaktiviteter. Vi hoppas att fler riksdagspartier vill gynna fortsatt tillväxt inom natur- och ekoturism. En samsyn kring momsen på naturguidningar är ett första viktigt steg på vägen.

Pia Jönsson Rajgård

ordförande i Svenska Ekoturismföreningen

Per Jobs

ordförande i Sveriges Fisketurism, företagare

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons