Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fjällstig blev till bilväg rakt in i Natura 2000-området

Nu lagas såren efter kraftledningsbygget i Västjämtland. En sönderkörd fjällstig gör nu om till bilväg.

Annons

Det var strax efter påsken som länsstyrelsen i samråd med Svenska Kraftnät och entreprenören Eltel beslöt att den tillfälliga tillfartsvägen upp till kraftledningsbygget skulle bli en bilväg. Under vintern har stigen över de frusna myrarna mot Tväråvallen och Lillhammaren använts som tillfällig vinterväg för att nå bygget av 400 kilovoltsledningen till Nea i Norge.

– Det är en typ av flytande väg som nu byggs för att Svenska Kraftnät ska kunna bygga klart ledningssträckan från Rundhögen mot norska gränsen, säger Martin Jakobsson, naturvårdshandläggare på länsstyrelsen.

Vägbygget går ut från Brattåsvallen nära Enkroken vid E-14. På en sträcka av några kilometer kör dumprar ut bergkross. Materialet läggs 2-3 decimeter tjockt på en fiberduk, för att få till en bred körbar väg över myrstråken och de blöta partierna upp mot fjällkanten. Vägen byggs intill Enan som ingår i samma Natura-2000 område som Åreälven.

– Det är inte en väg, utan snarare ett alternativ till väg, som gör att vi får mindre markskador. Genom att bergkross läggs ut så binds samtidigt sediment, så att det inte leds ut med vattnet i Enan.

– Vid påsk höll tjälen på att gå ur jorden och snösmältningen pågick som värst, och maskinerna skulle samtidigt ner från fjället.

– Det får du fråga Svenska Kraftnät om.

Enligt Martin Jakobsson var marken sönderkörd redan i höstas, sedan entreprenören brutit mot överenskommelsen att inte köra på ofrusen mark.

– Vi tog experthjälp från Skogsstyrelsen för att vi ville minimera markskadorna. Det gällde att få till den bästa lösningen i det läge som var.

– Det är svårt att styra över naturen, och det här är en liten markskada jämfört med vad som sker inom konventionellt skogsbruk.

– Det tycker jag inte, och på ett sätt ser det bättre ut nu. Samtidigt som vi hindrar flykten av sediment mot vattendragen.

Den nyetablerade fjällvägen går inte att ta bort, men den kommer att justeras i kanterna och där jord ska fyllas mot krossgruset. På så sätt ska vägen smälta in bättre i fjällmiljön.

– Vi ska gå igenom vilken efterstädning som behövs av hela kraftledningsgatan och identifiera de markskador som ska återställas. Men vägen kommer att behövas för underhåll och röjning av ledningsgatan i framtiden, säger Martin Jakobsson.

Någon polisanmälan kommer inte länsstyrelsen att göra, och Martin Jakobsson är för egen del nöjd med hur länsstyrelsen har skött sitt uppdrag.