Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fler väljer el och cykel

På stadsbussarna fanns ett singelsäte, stadskärnan var bilfri och Rådhusgatan stängdes av. Europeiska trafikantveckan avslutades på söndagen och kanske har den inspirerat fler att välja cykling och elbil framför fossila bränslen.

Annons

Förra året deltog 98 kommuner i Sverige i det världsomspännande projekt som syftar till att omvärdera hur vi transporterar oss. Årets tema för Trafikantveckan var "Våra gator, våra val" och i Östersund, som är en av cirka hundra kommuner som deltagit i år, har veckan bjudit på mängder av aktiviteter och föreläsningar på temat.

– Vi anordnar Europeiska trafikantveckan för tolfte året i rad men vi är två personer som arbetar med hållbara transporter året runt, säger Anne Sörensson, på Grön trafik, som ansvarar för Europeiska trafikantveckan.

Ett av syftena med årets tema är att visa att de ytor som av tradition har anpassats till biltrafik går att använda till andra saker. Utbyggnad av gång- och cykelvägar är en åtgärd som ska minska buller och avgaser och därmed ge ökad livskvalitet.

Anne Sörensson poängterar att veckan är ett sätt att sätta extra fokus på de frågor de vill lyfta och att det inte rör sig om en kampanj utan att arbetet pågår hela tiden.

– Det är stort fokus på att inspirera medborgarna till att prova andra transportslag. Men det tar ett tag att ändra sina vanor, säger hon.

Och intresset i kommunen är stort. Sedan årsskiftet har antalet laddningsbara bilar fördubblats och allt fler cyklar även på vintern.

För att delta i projektet ska kommunen också genomföra minst en permanent förändring. I Östersund har det genomförts en rad förändringar för att underlätta för andra transportmedel än bilar som drivs med fossila bränslen, bland annat permanenta laddplatser för elbilar och ett lånecykelsystem. Men Jämtland är ett glesbefolkat län och att cykla kanske inte alltid lämpar sig när pendlingsavstånden är långa.

– Där behöver vi faktiskt bilen. Men man kan byta till energieffektiva fordon och byta drivmedel, men också att samordna med bilpooler, säger Anne Sörensson.

Maria Olsson på Grön trafik tror att tekniken kan underlätta för att göra bilen mer miljövänlig även i glesbygden, som till exempel att skapa grupper för samåkning via nätet.

– Det finns nya internetlösningar och appar som är bra, säger hon.

Kostar det inte mer energi att byta ut bilparken än att behålla den gamla tills den är slut?

– Där kan vi göra ett tekniksprång. Vi har Sveriges äldsta bilpark så vi kan då slå två flugor i en smäll, säger Anne Sörensson.