Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Följ med Patrik Sandell bakom ratten – om du törs!

Patrik Sandell gör nu de sista finjusteringarna på sin bil inför söndagens SM-tävlingar i rallycross i Piteå.

Annons

Det var på Östersunds motorstadion i Lungre allt startade för Patrik Sandell. Det är många år sedan och då handlade det om folkrace. Nu är han tillbaka där det började för att finslipa formen och bilen inför helgens rallycross-SM i Piteå.

– Vi är här med fem bilar för Oldsberg. Det är kul att vara här igen, förutsättningarna är de bästa, vi laddar för SM-guld på söndag, säger Sandell.

TV: Följ med "Vön" på en provtur på X-Games skicrossbana

Bakom honom jobbar mekanikerna så svetten lackar för att få hans lilla Ford Fiesta att bli så slagkraftig som möjligt. Bilen är en så kallad super-car light, den byggdes för att vara juniorbil i rallycross.

– I vanliga fall har jag 600 hästkrafter under huven och turbo. Nu har jag 320 hästkrafter och ingen turbo. Fortfarande fyrhjulsdrivet, men eftersom jag inte har någon turbo måste jag varva den här motorn till topp hela tiden. Den här bilen är egentligen mycket mera svårkörd än den jag har i USA. Det här är den typen av bil som juniorerna får lära sig köra både i USA och Europa i samband med rallycross. Sen har de skapat något här hemma i Sverige som heter rally-X-on-ice och det är i det sammanhanget jag ska köra i helgen, förklarar Sandell.

Läs mer om Sandell:

Se kraschen som diskade Sandell

Sandell fortsätter lyfta mot toppen i GRC-serien

Jämte proffs i stor tv-sport i USA: "Fått möjlighet till ett härligt liv"

Patrik Sandell har fortfarande sitt hjärta i skogen där han lagt många av sina timmar bakom ratten i rallysammanhang. Men rally är på utdöende. Nu är det rallycross som vinner terräng.

– Rallycross som format är idealiskt. Man kör på en arena, det är lätt för folk att komma dit, det är lätt för media att bevaka och det är mycket mer action. Det handlar om ett generationsskifte. Den yngre publiken har inte ro att följa en tävling över tre dagar. De vill slå i gång sin mobiltelefon och kolla på en final i fem minuter och därefter vill de göra något annat. Därför har rallycrossen kommit starkt på slutet, den yngre generationen av åskådare vill ha kortare racing. de vill inte sitta i tre dagar och kolla, säger Sandell med lite bitter eftersmak i munnen.

Vad är det då som krävs för att lyckas som rallycrossförare.

– Att vakna upp morgonen och tro på sig själv. Det är en bra början, svarar han blixtsnabbt.

Men sedan kommer hans tips.

– Det handlar om att få fäste, man måste spela med sin egen gaspedal. Försök att sladda in i kurvorna och sen ha raka linjer ut ur kurvorna. Jättelätt!

Vi får se hur långt den kunskapen räcker då SM avgörs i Piteå på söndag.

Följ SM-veckan i Piteå genom vår direktrapport

■■ Håll koll på ditt favoritlag – få pushnotiser när vi skriver om Östersunds FK, Östersunds IK eller Jämtland Basket. Ladda ner ÖP:s nya app till Iphone eller Android. Följ dessa länkar för LT:s app, Iphone eller Android.