Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Food trucks – utvecklande för hela branschen

Den enes bröd, den andres död. Ungefär så går det att sammanfatta food trucksens intåg i Sverige. I alla fall om vi ska tro på vissa utvalda krögares ord.

Annons

Food truck är ett fenomen som funnits ett bra tag i USA, och där de kunnat servera mat åt ett större antal matgäster vid varje dagliga stopp. Matrörelsen är ett välkänt inslag i matfaunan i det geografiska området kring exempelvis San Francisco. Där kan hugade matgäster njuta av alla möjliga världskök under lunchrasterna.

Att vi även skulle få skåda dessa matfordon i Sverige var ganska säkert. Vi svenskar brukar hänga med på internationella mattrender, och eftersom det finns en relativt välupplyst del av befolkningen som inte vill att vad som helst ska hamna på tallriken, så kom det inte heller som någon större överraskning när Länsstyrelsen till slut började tillåta tillstånd för att matfordonen skulle få börja stanna och sälja mat till huvudstadens invånare. Fenomenet har sedan spritt sig och de mobila matköken trafikerar nu även Göteborgs gator.

Detta är en möjlighet för de entreprenörer som känner att de har både pengar och tid att investera samt vet vad de vill servera för mat. För den som vill erbjuda lite sund konkurrens till andra platsetablerade, och ibland även mindre nogräknade, restauranger, är detta en möjlighet att visa att det faktiskt går att servera kvalitetsmat under andra former än vad som anses traditionellt.

I Stockholm kör det omkring cirka 30 foodtrucks och detta är ett antal som enligt staden ska bli högre, runt 100 kommer att tillkomma under en ettårig prövoperiod. Senaste rapporten från Miljöförvaltningen i Stockholm är att de inte upplevt några som helst problem med hygienen, så de krögare som tidigare hävdat detta har därför en gång för alla överbevisats och får hellre börja fokusera på den egna utvecklingen.

Per Ankersjö, stadsmiljöborgarråd för Centern i Stockholm, anser att kritiken varit väntad eftersom den även uppstått internationellt. De med nya idéer, och som dessutom vill förändra något i grunden, möter oftast detta motstånd. Och oftast är dessa konflikter av godo, de vädrar ut det unkna och gör plats åt det nya mer konstruktiva. Därför är det också helt rätt ambition av Ankersjö att se till så att en dialog kan uppstå.

Att hävda att en konkurrent tar alla kunder säger antagligen mest om det äldre företagets tillkortakommanden. Det nya företaget hjälper enbart till att blotta dessa. Istället för att gnälla och hävda osund konkurrens vore det enklare att ta nästa steg och utveckla den egna verksamheten. Vem är det som säger att inte går att ha både en så kallat vanlig, men också en mobil restaurang?

När nya aktörer kommer in på en marknad upplevs detta inte sällan som ett hot av andra redan etablerade företag. Detta bottnar mestadels i en rädsla för det okända, särskilt när detta okända också utmanar rådande regler för hur en verksamhet ska bedrivas. Konkurrens kan vara skrämmande, men kan också vara det som behövs för att förstå att produkten eller tjänsten ett företag erbjuder inte längre är det som löser ett aktuellt problem. Problemet kan sedan länge vara löst och nya kan därefter ha uppstått, och detta är ibland enklare för en ny aktör att se.

mathias.grimpe@debatten.nu