Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Förbifart Sveg är en sval fråga

I Östersunds kommun är diskussionen het om Förbifart Brunflo. Men i Härjedalen har frågan om Förbifart Sveg svalnat. Här vill man i första hand se upprustningar på den befintliga vägen.

Annons

Den senaste tiden har Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet 2014-2025 diskuterats i sammanträdesrum, på debattsidor och i kommentarsfält.

Förslaget berättar vad verket skulle vilja göra för framtida satsningar när det gäller landets vägar och järnvägar.

Jämtlands län berörs av två större vägprojekt: Förbifart Brunflo och Förbifart Sveg.

Trafikverkets förslag har varit ute på remiss i de berörda kommunerna och i slutet av september sa kommunstyrelsen i Östersunds kommun ja till Förbifart Brunflo, som i förslaget har tidsplanen 2017-2019.

Förbifarten har lett till heta diskussioner där ja-sidan lyfter fram vinster i tid och miljö medan nej-sidan bland annat säger att en framtida förbifart riskerar att leda till att Brunflo "dör ut" vad gäller service och handel.

Även i Härjedalens kommunstyrelse har trafikplanen varit ute på remiss vad gäller Förbifart Sveg. Förbifarten har funnits som idé sedan åtminstone tio år tillbaka och diskussionen har historiskt varit laddad.

2005 skrev dåvarande kommunalrådet Lennart Olsson (S) ett yttrande till dåvarande Vägverket där han påtalade riskerna med att en förbifart skulle kunna påverka servicen i Sveg negativt.

Men det är annorlunda nu, berättar Härjedalens kommunalråd Gunilla Zetterström-Bäcke (S).

– Tidigare fanns ju de här diskussionerna, både för och emot förbifarten. Men sedan dess har frågan inte varit aktuell. Trafikverket har inte legat på utan har skjutit upp det hela. Det diskuteras varken allmänt eller politiskt just nu, säger hon.

Förslaget handlar om att dra om E 45 förbi Sveg, med sträckningen Älvros-Rengsjön. I Trafikverkets plan finns den med under tidsperioden 2020-2025. En förkortad väg leder till tids- och miljövinster, enligt Trafikverket. Men förbifarten har funnits med i flera tidigare trafikplaner och hela tiden skjutits på framtiden.

Från kommunens håll har man hela tiden vidhållit att oavsett om förbifarten blir av eller inte så måste de nuvarande sträckorna mellan Sveg-Älvros och Sveg-Rengsjön rustas upp. Detta bland annat för att fjälltrafiken även fortsättningsvis skulle gå via Sveg.

Kommunen vill också att den olycksdrabbade järnvägsviadukten i Byvallen åtgärdas.

– De här åtgärderna måste göras oavsett. Men det är klart att det är bra för den tunga trafiken med en förbifart.

Men är kommunstyrelsen för eller emot förslaget om förbifarten?

– Vi har väl egentligen inte sagt vare sig för eller emot. Men om man skulle göra det här 2020-2025, då måste de här andra sträckorna också åtgärdas.

Så det finns inget starkt kommunalpolitiskt motstånd mot förbifarten?

– Det har vi egentligen inte pratat något om. Men om E 45:an förkortas med två mil måste de andra vägarna också bli åtgärdade för annars är det ingen vits. Frågan är, kommer det att göras någon gång?