Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Försäkringskassan satte in pengar på fel konto

Beslutet från Försäkringskassan dröjde. När Gunilla äntligen fick besked innehöll brevet även en annan kvinnas handlingar, och när pengarna betalades ut sattes de in på fel konto.

Annons

50-åriga Gunilla flyttade från Östersund till Kalmar i början av 2006. I mars samma år ansökte hon om sjukbidrag hos Försäkringskassan. Gunilla fick beskedet att hennes ansökan skulle handläggas i Östersund och att Försäkringskassan skulle skicka hennes papper.

Tiden gick och något besked fick hon inte.

I oktober 2006 fick Gunilla veta att hennes papper inte skickats iväg till Östersund. De låg kvar i Kalmar och handläggaren lovade att skicka papperen vidare direkt.

Gunillas ansökan kom fram till Försäkringskassan i Östersund men något besked i ärendet fick hon ändå inte.

– Jag ringde och fick veta att mitt ärende låg vilande, och att det skulle skickas tillbaka till Kalmar efter årsskiftet, säger Gunilla.

I januari 2007 ringde hon därför Försäkringskassan i Kalmar igen och i månadsskiftet februari/mars kom äntligen ett brev med besked om att hon beviljats sjukbidrag.

– Det låg en massa papper i kuvertet och när jag bläddrade bland dem hittade jag papper med en massa konstiga siffror. Det var ett besked med personnummer och inkomstuppgift till en helt annan kvinna i en annan stad.

kvinnan – i brevet fanns ju bland annat namn och adress – och talade om vad som hänt. Sedan gick hon ner till ”sjukkassan” med den andra kvinnans papper.

– De blev helt förtvivlade. De sa att det var en engångsföreteelse och att de skulle anmäla sig själva för det som hänt, men det vet jag inte om de gjorde.

19 april 2007 skulle så den första utbetalningen från Försäkringskassan komma in på Gunillas konto. I aviseringen stod ett kontonummer som inte var Gunillas – utbetalningen hade gjorts till ett helt annat kontonummer.

– Jag ringde direkt. Jag fick inte veta vems kontonumret var men det var till ett bankkontor i Strömsund, till en helt annan bank än den jag har konto hos, säger Gunilla.

Nu löste sig allt till sist. Gunilla fick gå ner på Försäkringskassans kontor, hämta en avi som hon kunde lösa in på banken och få sina pengar insatta på sitt konto. Därefter har pengarna satts in på rätt konto.

är hur många felskick Försäkringskassan gör, hur många det är som fått ta del av hennes uppgifter och vem som fyllt i det felaktiga kontonumret?

– Det här var inget datorfel, det berodde på den mänskliga faktorn. Och det är ju inte säkert att alla som får ett felskick är helt ärliga.

– Jag hade ju kunnat mista mina pengar helt och hållet, säger Gunilla.

Staffan Karlsson, på Försäkringskassans presstjänt, säger att det låter som om Gunilla haft stor otur.

– Normalt sker inte sådana saker, det är klart att något kan gå fel men det åter märkligt att det hänt så mycket. Det är inte vanligt, säger han.

– Det är svårt att säga i enskilda ärenden, det beror på vilken typ av handläggning det är. Men det ska inte ta ett år, säger Staffan Karlsson som vidare berättar att Försäkringskassan fattar 14 miljoner beslut och gör 80 miljoner utbetalningar varje år.

– Min bild är att det inte sker ofta men jag har ingen statistik på det, inga siffror. Det kan hända ibland, vid stora massutskick och sådant men utskick och kuvertering sker enligt bestämda, noggranna rutiner, säger Staffan Karlsson.

– Det är personliga handlingar vi skickar ut och det får inte gå fel.