Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Full huggning för trafikpolisen i helgen

Det har varit fullt upp för trafikpolisen i helgen. I Svenstavik blev nio förare rapporterade för fortkörning bara under första timmen som patrullen befann sig där – och fler blev det.

Annons

Det var många bilister som tvingades ställa sig på bromsen längs E45 utanför Svenstavik på påskdagen.

Genom sin lasermätare kunde polisen Eva Nilsson se hur många av frontarna nickade till sekunden efter att förarna upptäckt trafikkontrollen men för många av dem var det då redan för sent.

Det är 70 kilometer i timmen som gäller förbi infarten till samhället, vilket många av bilisterna är vana att ignorera när de åker förbi, och många av de som åkte på böter var påskfirande turister.

Polisen Joakim Ringqvist berättar att han precis tvingats ta körkortet av en kvinna som sa att hon var på väg till Åre för att stressa av och att den situationen är symptomatiskt för storhelgstrafiken.

– Jag upplever att hastigheterna i storhelgstrafiken ökar. Folk har väldigt bråttom iväg till semestern och lika bråttom hem trots att de inte skulle förlora särskilt mycket tid på att köra trafiksäkert. När det gäller nykterheten upplever jag däremot att det blivit en klar bättring, säger han.

Eva Nilsson fortsätter att vinka in bilar till vägkanten som de övriga poliserna går fram och samtalar med, och en efter en kliver förarna ut ur sina bilar och in i polisens buss där Markus Pettersson är den som ger dem böter.

– Det är otroligt vad folk är trevliga egentligen. Killen som gick precis fick 2800 kronor i böter men tackade oss ändå och berömde oss för att göra ett bra jobb, säger han och berättar att det är väldigt sällan som bilister blir upprörda över att de stoppats.

Att trafikkontrollerna fyller sitt syfte råder det inga tvivel om, anser han.

– Dödstalen i trafiken har minskat jättemycket de senaste åren och om man ser till orsakerna kan man se att antalet döda människor i trafiken skulle minska med 100 per år direkt om alla bara höll sig hastighetsgränserna, säger Markus Pettersson.