Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Funäsdalens elever får de mest rättvisa betygen

Många skolor i Sverige ger för ­höga betyg jämfört med nationella proven. Nu ska betygs­inflationen stoppas, menar utbildningsministern Jan Björklund (FP). Funäsdalen är ett undantag då skolan är en av få i landet som ­inte delar ut glädjebetyg.

Annons

Skillnaderna i svenska skolors värdering av de nationella proven är stor. Många struntar i elevernas provresultat trots att de ska vara vägledande för likvärdiga betyg i hela landet. När Skolverket har jämfört resultaten från det nationella provet med elevernas slutbetyg visar det sig att många skolor ger högre betyg än vad resultatet var vid det nationella provet.

Utbildningsministern Jan Björklund menar nu att Skolinspektionen ska stoppa betygsinflationen genom att ingripa hårdare mot skolor som ger för höga betyg.

– Vi har för mycket glädjebetyg, betygsinflation, elever får högre betyg än de egentligen presterat, säger utbildningsministern Jan Björklund till SR Ekot.

I Härjedalen visar det sig att Funäsdalens skola tillhör fåtalet av de skolor i landet som inte delar ut högre betyg än vad eleverna har gjort rätt för.

Läsåret 2010 var det ingen av de 25 eleverna som fick överbetyg i ämnena svenska och matematik. I engelska var det 4 procent av funäseleverna som fick överbetyg. Snittet bland landets skolor ligger där på 9,9 procent.

Men i Sveg är det betydligt sämre ställt. Hela 39,3 procent av södra skolans elever har fått överbetyg i svenska. Snittet i landet är 22,9. Även i engelska ligger södra skolan över medelvärdet, 9,2 procent, med 14 procent. I matematik är siffran 21,4 procent i Sveg. Snittsiffran i Sverige i matte är 26,4 procent.

Mimmi Thomsson, rektor i Funäsdalen, tycker att det är positivt att man på skolan håller rätt nivå i betygsättningen.

– Det här är en bekräftelse på att vi ligger rätt till. En av orsakerna är att vi har kompetenta lärare, säger Mimmi Thomsson.

Hon tror att det är den konkurens som numera finns bland skolorna i landet som gör att eleverna i många fall får högre betyg än vad de egentligen borde ha.

– Men på det sättet hjälper man inte eleverna, möjligtvis kan det se bättre ut för skolan.