Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Funäsfjällen får 2 miljoner i stöd efter minskat antal bokningar

Bokningsläget för destinationen Funäsfjällen är 8 procent sämre än förra året vid samma tidpunkt. En akut marknadsföringskampanj ska dras i gång med stöd av kommun, länsstyrelse och regionförbund.

Under fjolåret var Funäsfjällen en av de fjälldestinationer i landet som hade det största tappet i omsättning. Logiomsättnignen sjönk med 5 procent trots en prisökning på cirka 3 procent. Ännu värre var det med skipassomsättningen vilken sjönk med 14,6 procent.

Just nu har Funäsfjällen ett bokningsläge som är 8 procent sämre vilket gör att alla resurser satts in för att kunna genomföra en kraftfull marknadsföringskampanj före jul.

Totalt räknar destinationsbolaget med att åstadkomma en marknadskampanj för 3 miljoner kronor. Av dessa går regionförbundet och länsstyrelsen in med 1,5 miljoner och det kommunala bolaget Tännäs Fritidsanläggningar väntas satsa 750 000 kronor om kommunfullmäktige tar ett postivt beslut i frågan vilket förordats av kommunstyrelsen.

– Finansieringen via regionförbundet är klar, det beslutet togs i måndags, berättar kommunlrådet Gottfrid Jonsson (S) som säger att det är projektstödspengar som kommer från det hållet.

– Sedan tror jag att bidraget från Tännäs Fritidsanläggningar också kommer att gå igenom. Vi har ju ingen verksamhet där men det finns cirka 5 miljoner i kassan och det är ju till såna här bra projekt som dessa ska gå, säger Jonsson.

Den privata insatsen från näringen i Funäsfjällen hoppas man ska uppgå till 950 000 kronor vilket gör att varje krona som de satsar ger 3,40 i kampanjen.

Destinationen skriver i sin planering att de ska sikta på Mälardalen, Uppsalaområdet, Gävle, Sundsvall och Hälsingland. Marknadsföringen ska främst ske i tv men även via digitala annonser, stortavlor och på bussar i större städer.

Även en rad andra skidorter i länet kommer att få motfinansiering från regionförbundet och länsstyrelsen.

– I Härjedalen är både Lofsdalen och Vemdalen med men för deras del handlar det inte alls om samma summor, bara omkring 200 000 kronor, säger Gottfrid Jonsson.