Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Gamla bilar, gamla frysar och begagnade grejer. This is Norrland.

Näst efter Gotland har Jämtland den äldsta bilparken i landet. Norra Sverige har också lägst andel miljöbilar och Jämtland den allra lägsta: 3,69 procent.

Annons

Övre Norrland (Bosch formulering) har landets äldsta frysskåp enligt en undersökning utförd på uppdrag av Bosch home appliances, och norrlänningarna är bäst i landet på att handla på Blocket.

I veckan presenterades utredningen Fossilfrihet på väg, ett viktigt led i regeringens vision om en fossilfri fordonsflotta 2030. Är det rimligt och hur ska det gå till? är frågor som utredarna slitit med. Resultatet presenterades på ett seminarium på den grön-liberala tankesmedjan Fores och svaret på första frågan var optimistiskt.

Utredningen är en tegelsten och jag tänker inte recensera den, men konstaterar att den togs emot med glada tillrop både från industrins företrädare och miljöorganisationen Gröna bilister, även energiministern (C) verkade nöjd, liksom de miljöpartister jag följer på Twitter. ÖP:s ledarsida gillade förslagen, till skillnad från de som uttryckte sina åsikter i kommentarsfältet.

Det slutliga dråpslaget för landsbygden skrev någon, en utopi tyckte flera andra. Calle undrar hur det ska gå för elbilarna när det kommer en storm av Ivars kaliber och stjäl strömmen. Samtidigt finns de som ser landsbygdens stora chans i den ökande efterfrågan på biodrivmedel.

Varför är då mottagandet så svalt?

Kanske för att det som brukar kallas landsbygdens chans sällan visar sig vara mer än en tummetott, och för att många befinner sig långt både från inflytande och inkomst för att vilja och kunna anpassa sig. Fordonsflottans ålder varierar med köpkraften.

Ekologiskt är en sådan klassfråga och det gör mig förbannad. Nour El Refai, aktuell som programledare i Melodifestivalen 2014, ryter ifrån i magasinet Camino. Under hennes uppväxt vändes det på varenda krona och att lägga några extra på dyrare miljövänliga varor, var inte möjligt. Ur det perspektivet framstår enbart tanken på en ny bil som en utopi (utredningen har också fått kritik för att sakna förslag på stöd för att bygga om bensin- och dieselbilar). Trots det har jag aldrig hört talas om miljöklass som något annat än ett sätt att klassificera exempelvis fordon och frysar.

Gamla bilar, gamla frysar och begagnade grejer. Däri döljer sig nog en sund inställning till slit och släng, men även en onödigt stark misstro mot nymodigheter – och sannolikt också ett svar på om Sverige kan ha en fossilfri fordonsflotta om bara 16 år.

----------------------

Plus

Hiphopens frammarsch i Grammissammanhang. I veckan presenterades nomineringarna. Stor, Linda Pira, Petter och producenten Mack Beats har alla tre nomineringar var. Linda Pira har chans på Grammis för årets artist och Stor för årets album.

Minus

Att Sveriges radio lyckas granska ojämställdheten på landsortens ledarsidor utan att prata med en enda representant från någon av dessa tidningar. Poängen är viktig, men det är ändå svårt att hylla reportaget.