Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Går världen sönder om Ragnar är Lucia?

– Det ska vara en tjej. Vi ska följa traditionen svarar rektorn på Duveds skola och agerar tjurskalligt inför möjligheten att en kille kan vara Lucia. Jag känner ett behov av att opponera mig mot en sådan tjurskallighet inför svensk tradition.

Annons

Varför rektorn intar en sådan institutionell syn på luciafirandet är svårt att förstå. Traditioner har över tid visat på en enorm förändringsvilja och formbarhet. Traditioner som inte klarar av att förnya sig – går under. Det blotas inte särskilt mycket i dag. Till exempel.

Tradition är ju det sociala och kulturella arv som en generation överlämnar till en annan. Men det betyder inte att allt arv överlämnas. Varje generation plockar russinen ur kakan och överlämnar det bästa. Mycket hämtas in utifrån också.

I det medeltida Västergötland var firandet centrerat kring en man, Lussegubben. I övrigt har det handlat om olika varianter av en kvinna; Lussebrud, Lussi och Lussekärring med flera. Förmodligen har alla namn sitt ursprung i ett tuktat katolskt helgon från Sicilien – Sankta Lucia.

Att Lucia därför ska symboliseras som en kvinna är svårt att komma ifrån. Dessutom finns det ett värde i att bevara symbolen av en kvinna. Svenska traditioner saknar en mångfald av kvinnliga karaktärer.

Men bara för att Lucia ska ha en kvinnas fägring behöver det inte betyda att Lucia måste gestaltas av en kvinna. Under medeltiden var det förbjudet för kvinnor att arbeta som skådespelare. Uppgiften att gestalta en kvinna föll därför på mannen. Och kvinnor gestaltas av män i Jämtland än idag. Av allt ifrån konstnärlig lust till sketchig humor.

En jämtlandsveteran i sammanhanget är Sven Hellström. Med ett brinnande intresse har han i Morevyn gestaltat Sjöbrannarbritta. Om Sven Hellström klarar av uppgiften borde även Ragnar lyckas gestalta en kvinna. Det är väl bara att klä pojken i klänning och peruk så är problemet löst.

Man kan ha invändningar mot att en man som klär ut sig till kvinna är ett drag av frivillig eller ofrivillig humor och därmed förminskar traditionen. Men det är att utgå från en intention. Uppgiften kan lösas med en ärlig intention om värdighet och har gjorts tidigare. Man kan därtill fråga sig om humor är ett sämre alternativ till en popularitetstävling där snyggast tjej med bäst röst ställs längst fram i Luciatåget.