Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ge konsumenten chansatt välja svensk mat

Annons

Att hela matkassen ska komma från Sverige är inte realistiskt. Svensken har vant sig vid både bananer och apelsiner och även om en socialdemokratisk jordbruksminister en gång tog kaffe som exempel på de gröna näringarnas exportframgångar, så lär vi även i framtiden behöva importera kaffe.

Men även när det gäller livsmedel som kan produceras i Sverige är en allt mindre andel odlat och uppfött i Sverige. Detta har resulterat i stora problem för svenska bönder, som inte får avsättning för sina produkter. Just nu är det framför allt grisproducenterna som är i fokus, men även andra har drabbats. Samtidigt ska man vara medveten om att minskad självförsörjningsgrad – det vill säga den inhemska produktionens andel av den inhemska konsumtionen - inte automatiskt innebär en minskad produktion. Om den totala konsumtionen ökar kan självförsörjningsgraden minska, även om produktionen i Sverige ligger still eller till och med ökar något.

Finns det då något skäl att som konsument värna just den svenska produktionen av livsmedel? Olika konsumenter har olika inställning, men de finns många skäl att välja svenskt i matbutiken. Ett är att det kan kännas bra att veta varifrån maten kommer. Detta är framför allt ett argument som gynnar de lokala producenterna, där man kanske inte bara vet varifrån köttet kommer, utan också exakt från vilken gård.

Det finns också andra rationella argument. Svensk mat, framför allt när det gäller kött, mjölk och ägg, är producerade under mycket starka djurskyddskrav. Svenska folket har via sina valda ombud ställt stränga krav på djurens välfärd, det är därför naturligt och rimligt att vi som konsumenter i mataffären väljer produkter som producerats i enlighet med dessa stränga krav.

En önskan att behålla det öppna svenska landskapet kan också vara ett skäl att i första hand välja svenska produkter. Utan betande djur utarmas den svenska naturen och de finns många arter, både djur och växter, som behöver betesmarker för att överleva.

I mycket är detta krav som det borde vara självklart också för företag och offentliga aktörer att ställa vid sina upphandlingar. De har ju också större möjligheter att i praktiken kräva besked om under vilka förhållanden som de livsmedel de köper in är producerade.

För den enskilda konsumenten som vill välja svensk mat finns det nämligen ett stort problem. Det är inte alltid så tydligt varifrån olika produkter på mataffärernas hyllor kommer. Bakom varumärken som en gång i tiden stått som garanti för svenska produkter, döljer sig idag innehåll från till exempel Danmark och Tyskland.

Ibland framgår det för den som läser det finstilta, men oftare får man som konsument utgå från att när det inte tydligt står att det är svenska råvaror, så bör man misstänka att det inte är det. Då kan det i praktiken vara så att man står där i till exempel kyldisken i affären och väljer mellan de olika märkena av grädde, men inte på någon av dem framgår det tydligt varifrån grädden kommer. Här finns brister också när det gäller företag som till betydande del ägs av svenska bönder.

Konsumenten vill kunna välja. Det borde då vara självklart att livsmedelskedjorna ställer krav på ursprungsredovisning på de produkter de tar in och inte minst redovisar ursprungsland på de produkter de säljer under sina egna varumärken. Då får konsumenten chansen att välja svenskt i matkassen.

Johan Örjes